Met kinderen naar het museum of theater komt veel vaker uit de koker van moeders dan vaders. Moeders nemen daarbij drie keer vaker het initiatief dan vaders. Zelfs broertjes, zusjes en vriendjes bemoeien zich beduidend meer met het culturele uitstapje dan vaders. Als het aan de kinderen ligt, bezoeken ze het liefst Pathé, het Spoorwegmuseum of het Anne Frank Huis. Helaas voor hen waarderen moeders het Rijksmuseum en Naturalis meer dan het Spoorwegmuseum. Dit blijkt uit het Jongeren Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1.800 jongeren van 4 tot 18 jaar.
Andere opvallende conclusies uit het onderzoek:
Top-10 cultuuraanbieders met de sterkste reputatie onder jongeren (4 tot 18 jaar)
Moeders bepalen het cultuurbezoek, vaders komen pas op plaats vier
Gemiddeld nemen moeders drie keer vaker dan vaders het initiatief om met de kinderen op cultuurbezoek te gaan. De kinderen zelf, school en andere betrokkenen (zoals broertjes, zusjes en vriendjes) bemoeien zich beduidend meer met het culturele jongerenuitje dan de vaders.
Vooral bij museum- en theaterbezoek is de rol van de moeder enorm belangrijk. Alleen als het om bioscoopbezoek gaat, is het kind vaker de initiatiefnemer. ‘Vooral voor musea en theaters met een gezinsaanbod is het dus enorm belangrijk om er goed voor te staan bij de moeders’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda. ‘Voor het Spoorwegmuseum is er bijvoorbeeld werk aan de winkel. Moeders gaan namelijk liever naar het Rijksmuseum of Naturalis. De sterke positie onder vaders is voor het Spoorwegmuseum minder relevant zolang zij zo weinig initiatief tonen om met het gezin op pad te gaan. Voor theaters zijn moeders nog belangrijker. Een bezoek met kinderen aan voorstellingen van dans, musical en toneel is vijf keer vaker te danken aan moeders dan vaders.’
Veel musea populair bij alle leeftijden, het Van Gogh Museum vanaf 9 jaar
Het Spoorwegmuseum staat voor de totale jeugd op nummer één als museum. Voor de nummer twee, het Anne Frank Huis, bestaat echter vanaf 9 jaar meer waardering. In alle leeftijdscategorieën staan ook Naturalis, NEMO, het Openluchtmuseum en het Rijksmuseum in de top-10 van sterkste museummerken. Bij het nijntje museum en het Van Gogh Museum is de waardering het meest leeftijdsafhankelijk. Vanaf 9 jaar komt het Van Gogh Museum in de museum top-10.
Top-10 sterkste museummerken onder jongeren (4 tot 18 jaar)
‘Komst van Justin Bieber op Pinkpop past bij ijzersterke positie onder jongeren’
‘De koerswijziging die festivaldirecteur Jan Smeets van Pinkpop eind 2016 aankondigde, blijkt goed te passen bij het topimago van het festival onder jongeren. Eerder onderzoek toont aan dat Pinkpop al jaren het favoriete festival onder volwassenen is. Nu blijkt dit ook het geval te zijn onder jongeren’, aldus Hendrik Beerda. ‘De lijst van sterkste festivalmerken toont opvallend veel overeenkomsten met die onder volwassenen. Alleen het Bevrijdingsfestival, Zwarte Cross en Dance Valley zijn voor de gemiddelde volwassene niet in beeld. Maar Lowlands, Concert at SEA, North Sea Jazz, Parkpop en Oerol doen het zowel goed boven als onder de achttien jaar. Niet alleen bij Pinkpop, maar ook bij festivals als North Sea Jazz, bestaan groeikansen door de programmering meer op jongeren te richten.’
Top-10 sterkste festivalmerken onder jongeren (4 tot 18 jaar)
Jeugd is gek op megapodia, zoals Amsterdam ArenA, Ziggo Dome en Rotterdam Ahoy
Uitgezonderd Carré, hebben de traditionele theaters weinig aantrekkingskracht bij jongeren. Zij gaan liever naar megapodia, zoals de Amsterdam ArenA, Ziggo Dome en Rotterdam Ahoy. ‘In deze stadions treden ook veel van de favoriete artiesten van jongeren op.’
Top-10 sterkste podiummerken onder jongeren (4 tot 18 jaar)
Onderzoek onder 1.800 jongeren van 4 tot 18 jaar
Voor het onderzoek zijn 1.800 jongeren van 4 tot 18 jaar in twee fasen ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van de duizenden merken in de cultuursector onderzocht. Daarna is voor de 150 bekendste merken in detail navraag gedaan naar de geholpen bekendheid, de waardering, het imago en de bezoekintentie. Met het onderzoek is de reputatie van alle merken in de Nederlandse cultuursector gemeten.
Dit is een origineel bericht van Hendrik Beerda Brand Consultancy
Ga naar alle berichten van deze organisatie.