Dit is een expertquote van Dirk Mulder, ING, in het kader van ANP Expert Support. U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen. Aanleiding: Onenigheid over Nutri-Score: supermarkten gebruiken ‘m al volop, maar officieel is die nog niet ingevoerd - NRC
Het voedselkeuzelogo Nutri-Score mag pas op verpakkingen staan na een officiële landelijke invoering. Toch is het logo al volop te zien in de supermarkt. Dat verwart consumenten en schaadt hun vertrouwen, waarschuwen voedingsexperts.
Zo is Albert Heijn gestart met een geleidelijke invoering van het logo. Ook Jumbo en Plus gebruiken de Nutri-Score, en steeds meer A-merken zetten het logo op hun product. De score moet klanten helpen bij het maken van een gezonde voedingskeuze.
Maar er is kritiek op de Nutri-Score, zo zou het logo nog niet goed zijn afgestemd op de Nederlandse voedingsrichtlijnen zoals de Schijf van Vijf. Om het logo landelijk in te kunnen voeren, is aanvullend onderzoek nodig. Dat kost tijd en zorgt voor vertraging. Voedingsexperts waarschuwen dat het gebruik van een logo dat nog niet is ingevoerd, verwarring creëert bij consumenten over wat gezonde voeding is.
Door het uitblijven van een definitieve beslissing rond de Nutri-Score zijn partijen in het verleden al met eigen logo’s en scores gekomen die ook vaak onvoldoende als objectief konden worden beoordeeld. Hierdoor zagen consumenten door de bomen het bos niet meer. Een averechts effect. Hetzelfde verwijt speelt nu weer.
De argumenten voor het vroegtijdig gebruik van het logo zijn vanuit gezondheidsperspectief begrijpelijk. Maar de verwarring die hierdoor bij consumenten ontstaat, zorgt voor een ongewenst en omgekeerd effect en dwingt de overheid om tempo te maken met de landelijke invoering van het voedselkeuzelogo. Gezondheidsproblemen zoals obesitas, diabetes en hartklachten zijn groot en nemen alleen maar toe. In landen als Frankrijk, België, Duitsland, Spanje en Zwitserland is de Nutri-Score inmiddels al met succes ingevoerd.
De verantwoordelijkheid voor gezond eten wordt door de Nederlandse voedingssector en door de politiek doorgaans vooral bij de consument gelegd. Maar het is juist de voedingssector zelf die het goede voorbeeld kan geven voor een gezond voedingspatroon.
In de discussie rond gezonde voeding zou de voedingssector haar rol meer moeten pakken. Er is nog een wereld te winnen in preventie, voorlichting en transparante communicatie. Een uniforme objectieve aanpak zoals de Nutri-Score helpt daarbij. De supermarktketens hebben de eerste stappen gezet, maar alleen met een landelijke invoering kan dit logo succesvol bijdragen aan gezonde voedselkeuzes.
Dirk Mulder is Sector specialist Trade & Retail bij ING Sector Banking.