1e NL-se vrouwelijke CEO steekt fysiek handen uit mouwen voor hulp in ontwikkelingslanden

27 OKT 2023 15:08 | SanoDento Nederland

Eerste Nederlandse vrouwelijke CEO steekt fysiek handen uit de mouwen voor eigenhandige hulp in ontwikkelingslanden: ‘’Ik wil direct laten zien waar wij voor staan.’’

Mondzorgmerk SanoDento - wat Spaans is voor gezonde tanden - kondigt de lancering van de eerste productlijn en tegelijkertijd structurele hulp in ontwikkelingslanden aan. ‘’Je bereikt een publiek en je impact is groot en inspirerend als ondernemer. Gemiste kans als je dat alleen maar inzet voor je commerciële doelen en de essentie van het leven misloopt. Ik wil direct laten zien waar wij voor staan.‘’ Aldus ondernemer en eigenaresse Melanie Maria Fokkens.

Het bedrijf, dat 100% plasticvrije, duurzame gebitsreiniging toegankelijk maakt voor iedereen, bezig is met de ontwikkeling van een innovatieve gebitsreiniger en zich op commercieel vlak in eerste plaats op Nederland focust, kondigt de nieuwste innovatie op het gebied van mondzorg voor thuis en onderweg aan. ‘’Met de Reis Tabs heb je altijd een verfrissing bij je. Daarnaast reinigt het je tanden overal, en wordt er een beschermlaagje aangebracht waardoor je gebit gedurende de dag beschermd is tegen (suiker)zuren en andere invloeden. Buiten de poetsbeurten om wordt je gebit nu ook tussendoor gereinigd. Doordat de tabs natuurlijke producten bevatten, is de consumptie net als met een pepermuntje. Maar dan met effectieve werking en het voorkomen van gaatjes.’’ De producten van de eerste collectie zijn gelanceerd en binnenkort ook online bestelbaar.

Duurzaam, betekenisvol en maatschappelijk verantwoord ondernemen met oog voor de planeet en je medemens, daar ontkom je niet meer aan.

Van iedereen wordt verwacht daarin iets bij te dragen. Misschien bespaar je energie door niet in iedere ruimte tegelijk het licht te laten branden, of wellicht scheid je je afval. Maar wat ziet je klant daar dagelijks van terug?

Vanaf maart 2024 reist zij, namens haar bedrijf en in samenwerking met tandartsen, structureel drie keer per jaar naar verschillende dorpen en steden in ontwikkelingslanden in Afrika en Azië, waaronder Burkina Faso, Malawi, Nepal en Senegal, alwaar zij plasticvrije tandpasta en biologisch afbreekbare tandenborstels uit eigen collectie uitdeelt en tandenpoetsinstructies geeft, zodat de resultaten blijvend zijn.

Om meer impact mogelijk te maken, is zij een inzamelingsactie gestart. ‘’Met deze structurele actie hoop ik het begin van een beweging los te maken in de maatschappij om allemaal ons steentje bij te dragen aan de gezondheid van de circulaire economie.’’ Aldus de Soester onderneemster. Daarmee is zij de CEO van het eerste merk dat bewust vanaf het begin met eigen producten tweeledig de markt betreedt en een bedrijf als zodanig op de kaart zet.

Hulp is hard nodig

‘’Gebitsreiniging is veel meer dan schone tanden alleen. Het is een belangrijke basis van fysieke en mentale gezondheid én van zelfvertrouwen. En zelfvertrouwen is de sleutel tot je positie in de maatschappij.’’

Maar liefst 80% van de bevolking in ontwikkelingslanden heeft last van tandbederf. Doordat dit ongemak en pijn geeft, en voor schaamte zorgt, heeft het een totaaleffect op de algehele gezondheid en ontwikkeling van de bevolking. Kinderen blijven thuis van school en worden afgeremd in het leggen van een basis voor de toekomst, volwassenen kunnen hun gezinnen niet voorzien van genoeg middelen om te overleven.

‘’Ik weet heel bewust dat er zo veel meer is in de wereld. Zo veel onbelicht. Natuurlijk is dat lang niet altijd leuk om te zien. Maar daar beginnen de kansen. Daar begint de bijdrage die je kunt leveren om de wereld een stukje mooier te maken. Daar begint je roeping, daar begint je plicht.’’ Aldus de geboren Amsterdamse.

De bevolking in ontwikkelingslanden heeft niet de mogelijkheid om deze problematiek zelf op te lossen. Wij met z’n allen hebben dat vermogen wel. Door te doneren draag jij van groot belang bij. Zowel particulieren als bedrijven kunnen doneren. Bedragen van een euro, vijf euro, tien euro, het is allemaal welkom en maakt echt een verschil.

In de actie is ook aandacht besteed aan de zichtbare uitstraling die bedrijven met hun donatie terugkrijgen. De invloed van deze humanitaire reizen wordt professioneel in videoverslagen vastgelegd. Dat gebeurt met algemene beelden, maar voor bedrijven ook met videoverslagen op maat. Hierin wordt laten zien wat het bedrijf dat doneert met de donatie voor impact mogelijk heeft gemaakt. Deze beelden met huisstijl en logo van het bedrijf dat doneert zijn vervolgens via social media makkelijk te delen met het netwerk en de klanten om te laten zien wat de impact van de donatie is.

De actie is te vinden op de website steunactie.nl onder de naam Tanden Poetsen in Ontwikkelingslanden via de volgende link: https://steunactie.nl/actie/tanden-poetsen-in-ontwikkelingslanden-5/-27376

 

Fotobijschrift: Meisje met tandenborstel in ontwikkelingsland - Rechtenvrij via Pixabay

Fotobijschrift: SanoDento producten - SanoDento - Rechtenvrij te gebruiken

Fotobijschrift: Foto Melanie Maria Fokkens - Eigen foto privé collectie - Rechtenvrij te gebruiken

Meer binnen de rubriek Arbeidsmarkt en ondernemen