Supermarkten en voedingsproducenten aan zet om met transparante productinformatie te komen

28 FEB 2022 09:57 | ANP Expert Support

Dit is een expertquote van Ceel Elemans, ING, in het kader van ANP Expert Support. U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen. Aanleiding: Consument misleid: supermarkten zijn geregeld vaag over waar producten echt vandaan komen | Koken & Eten | AD.nl

Supermarkten en voedingsproducenten zijn vaak onduidelijk over de herkomst van producten. Dat zorgt bij de consument voor verwarring over een aankoopbeslissing. Om die onduidelijkheid weg te nemen moeten supermarkten en producenten transparanter communiceren over waar hun producten vandaan komen.

Een betere producttoelichting op de verpakking zal leiden tot ander en waarschijnlijk duurzamer koopgedrag. Steeds meer consumenten hebben oog voor milieumotieven en/of dierenwelzijn en willen daar hun koopgedrag op aanpassen. Uitleggen waar een product vandaan komt is een belangrijk onderdeel van een duurzamere voedselketen.

In 2020 is er door corona ruim 9 procent extra besteed aan voedselboodschappen ten opzichte van 2019. Voor producten met een duurzaamheidskeurmerk zoals Beter Leven Ster of Fair Trade bedroeg die groei in diezelfde periode 21 procent. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research.

Vraag van consument serieuzer nemen

Het is nodig dat supermarkten en voedingsbedrijven de vraag van de consument serieuzer nemen en beter aan de slag gaan met een duidelijke producttoelichting op de verpakking. Er zijn al goede voorbeelden te noemen, zoals de maximale ketentransparantie van houdbaar AH-sinaasappelsap. Met een QR-code op het pak krijgt de consument inzicht in de herkomst, van plukker tot producent. Of Verstegen Spices & Sauces die met blockchain-technologie de nootmuskaatketen van boer tot consument volledig transparant maakt.

Toch is er nog een wereld te winnen. Binnenkort komt er Europese regelgeving over grip op de toeleverketen vanuit het oogpunt van milieu en arbeidsomstandigheden. Bedrijven doen er goed aan hier niet op te wachten, maar zelf al stappen te zetten in betere en meer transparante communicatie. Dat zal bijdragen aan een duurzamere voedselketen en sluit aan bij de wens van de consument.

Ceel Eelemans, Sector specialist Food, ING 

Meer binnen de rubriek Voeding, drank en horeca