De wachttijden voor het praktijkexamen B lopen in veel regio’s inmiddels op tot bijna een half jaar. BOVAG en ANWB Rijopleiding niets in de oplossing van de minister van IenW om tijdelijk het systeem van de TussenTijdse Toets (een soort proefexamen) te schrappen om zo examencapaciteit vrij te maken. BOVAG en ANWB Rijopleiding zien meer heil in een erkenningsregeling voor rijscholen en bijbehorende sanctioneringsmogelijkheden vanuit CBR, mede gebaseerd op slagingspercentage. Dat kan de druk op de examencapaciteit drastisch verminderen.
De wachttijden voor het aanvragen van praktijkexamens bij het CBR zijn nog steeds veel te lang. In sommige regio’s lopen ze op tot 22 weken. Net als CBR willen BOVAG en ANWB Rijopleiding dat die wachttijden zo snel mogelijk naar beneden gaan, maar over de manier waarop verschillen de organisaties van mening.
Laag slagingspercentage
CBR-directeur Pechtold stelt terecht dat de lange wachttijden vooral het gevolg zijn van de groep rijscholen die te lage slagingspercentages heeft. In zijn interview bij Radar van 25 november 2024 geeft hij aan dat 1200 bij CBR ingeschreven rijscholen een slagingspercentage hebben van 30 procent of minder. Deze rijscholen vragen veel herexamens aan en leggen zo een onnodig groot beslag op de beperkte examencapaciteit van CBR, vinden BOVAG en ANWB Rijopleiding.
TussenTijdse Toets niet schrappen
In het Commissiedebat CBR van 28 november 2024 heeft de minister van IenW gemeld dat het een goed idee is om de tussentijdse toets tijdelijk af te schaffen. BOVAG en ANWB Rijopleiding bestrijden dat. De maatregel zal in de praktijk namelijk met name de goed presenterende rijscholen treffen. En hij is contraproductief omdat leerlingen die kiezen voor de tussentijdse toets een significant hogere slagingskans hebben en dus veel minder druk leggen op de examencapaciteit van het CBR.
Contraproductief
Peter Niesink, algemeen directeur BOVAG: “Maatregelen om de wachttijden terug te brengen, moet je nemen daar waar het probleem wordt veroorzaakt: bij de slecht presterende rijscholen. Maatregelen die de professionele en goed presterende rijscholen raken, zoals het afschaffen van de TussenTijdse Toets, zijn zeer onwenselijk en bovendien contraproductief. Om de TTT te kunnen handhaven is het wat ons betreft een optie om daar gecertificeerde RIS-instructeurs voor in te zetten in plaats van CBR-examinatoren. Het toezicht hierop door CBR kan steekproefsgewijs uitgevoerd worden, zoals dat nu ook het geval is met de CCV-nascholingsopleidingen.”
Structurele oplossing
Een structurele oplossing is volgens BOVAG en ANWB Rijopleiding noodzakelijk om de kwaliteit van het rijonderwijs te verbeteren, zo de slagingspercentages bij de slechtst-presterende rijscholen fors op te krikken en daarmee de wachttijden bij het CBR terug te dringen. Daarom moet het CBR de mogelijkheden en middelen krijgen om onderscheid te maken in examenruimte tussen goed en slecht presterende rijscholen. Op dit moment heeft het CBR deze middelen niet en is dit wettelijk ook niet mogelijk. BOVAG en ANWB Rijopleiding pleiten voor het zo snel mogelijk invoeren van een erkenningsregeling, zoals het rapport Roemer ook voorstelt.
Peter Niesink: “Eisen aan het slagingspercentage moeten onderdeel zijn van zo’n erkenning. Op die manier kan het CBR slecht presterende rijscholen sanctioneren. Het algemene slagingspercentage zal daardoor stijgen en daarmee nemen de wachttijden voor het praktijkexamen vanzelf af.”
BOVAG en ANWB Rijopleiding hebben vandaag een brief met deze strekking gestuurd naar minister Madlener. Dinsdagmiddag is er in de Tweede Kamer een zogenoemd tweeminutendebat CBR waar dit onderwerp ter sprake komt.
Dit is een origineel bericht van BOVAG
Ga naar alle berichten van deze organisatie.