The Body Shop zet aandacht voor geweld tegen vrouwen in de etalage op Black Friday

22 NOV 2021 13:34 | The Body Shop

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat 47% van de jongvolwassen vrouwen (18 tot 24 jaar) in Nederland te maken heeft gehad met enige vorm van seksueel geweld.* Een slechte deal, vindt activistisch beautymerk The Body Shop. En daarom vraagt het deze Black Friday aandacht voor de percentages die er echt toe doen. In de winkels en online voert The Body Shop een educatieve campagne, in samenwerking met landelijk expertise- en behandelcentrum Fier, waarbij het door middel van een gedurfde persiflage op Black Friday-reclames in de etalages van alle winkels in Nederland de schijnwerpers zet op de strijd tegen geweld tegen vrouwen.

Het doel van de actie is tweeledig: aandacht vragen voor het feit dat nog steeds veel te veel vrouwen slachtoffer worden van huiselijk geweld, en ondersteuning bieden aan het werk van campagnepartner Fier. Landelijk expertise- en behandelcentrum Fier biedt een veilige haven aan vrouwen, jongeren en kinderen voor wie het thuis niet veilig is. Met opvang, behandeling en begeleiding die zij zo hard nodig hebben. Daarnaast wil Fier uiteraard ook geweld voorkomen en stoppen. Daarom brengt het dit onderwerp onder de aandacht van de maatschappij en de politiek. De samenwerking met The Body Shop biedt daarbij een nieuw podium.

Zo zegt Linda Terpstra, voorzitter van de Raad van Bestuur van Fier: “In The Body Shop heeft Fier een ontzettend waardevolle partner gevonden. De maatschappelijke aandacht en bewustwording die zij genereren voor de thema’s seksueel geweld, huiselijk geweld en misbruik tijdens hun acties voor kerst en Black Friday, zijn van groot belang. Door hun steun kan Fier bovendien nog meer betekenen voor slachtoffers van geweld, daar ben ik hen dankbaar voor.”

The Body Shop is opgericht vanuit de overtuiging dat business can be a force for good. Het bedrijf zet zich in to make the world a fairer and more beautiful place. Activisme zit in zijn DNA en het is vastbesloten om sociale rechtvaardigheid te zoeken waar het bedrijf ook komt en zakendoet. In de afgelopen veertig jaar heeft het met veel succes actie gevoerd rondom thema’s als mensenrechten, dierenwelzijn, het milieu, en eigenwaarde van vooral vrouwen en meisjes. Huiselijk geweld is al sinds 2003 wereldwijd een regelmatig terugkerend campagneonderwerp.

Alice Mazzola, Global Head of Activism van The Body Shop, zegt hierover: “Bij The Body Shop is het onze diepste overtuiging dat iedereen het recht heeft om gevrijwaard te zijn van letsel en wreedheid, en om hun eigen fysieke en mentale welzijn te kunnen bewaken. Helaas is dit niet het geval voor bijna één op de drie vrouwen in de wereld. Die vrouwen hebben nog steeds te maken met gendergerelateerd geweld, vaak door toedoen van degenen die het dichtst bij hen staan. Daarom steunen we bij The Body Shop slachtoffers van dit type geweld, zoals bijvoorbeeld nu met Black Friday. Daarnaast vinden we dat ieder van ons medeverantwoordelijk is voor het uitbannen van dit soort geweld, dat vaak terug te voeren is op genderongelijkheid. Met het oog daarop bevorderen wij actief gevoelens van zelfliefde onder meisjes en vrouwen, versterken we hun stem waar die nu niet wordt gehoord, en voeren we actie voor gerechtigheid waar die er nu (nog) niet is.”

*Prevalentiemonitor Huiselijk Geweld en Seksueel Geweld van het CBS

Meer binnen de rubriek Algemeen nieuws