De RDW heeft het Portugese bedrijf Via Verde geselecteerd om de rol van hoofddienstaanbieder voor free flow tolheffing te vervullen.
Bij de hoofddienstaanbieder kan iedereen terecht om geautomatiseerd tol te betalen. Het gaat om de tol voor free flow tolheffing, een nieuw fenomeen in Nederland dat in 2024 op de Blankenburgverbinding ingevoerd wordt. Het houdt in dat weggebruikers niet hoeven te stoppen om tol te betalen. In plaats daarvan wordt het kenteken van ieder passerend voertuig vastgelegd. Deze vorm van tolheffing wordt ingevoerd op het moment dat de Blankenburgverbinding open gaat. Dat is een nieuwe snelweg, de A24, die de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg verbindt. De tol wordt gebruikt om weg versneld af te betalen. Nederland kent nu alleen tolheffing met tolpoortjes– en wel in de Westerscheldetunnel en Kiltunnel.
Hoofddienstaanbieder voor tol op Blankenburgverbinding geselecteerd
Automatisch tol betalen
Bij de hoofddienstenaanbieder kan iedere weggebruiker terecht om automatisch het tolgeld te betalen. De weggebruiker opent dan een account bij Via Verde en sluit zonder bijkomende kosten een zogeheten dienstverleningsovereenkomst af. Via Verde incasseert dan op een vooraf afgesproken wijze het verschuldigde tolgeld. De RDW verwacht dat ook andere private partijen interesse hebben om toldiensten aan te gaan bieden. Mensen die door de Blankenburgverbinding rijden, kunnen ook rechtstreeks en anoniem hun tolgeld betalen bij de tolheffer. Die rol ligt bij de RDW.
Selectie
Via Verde is geselecteerd na een Europese aanbesteding. “We denken in Via Verde een betrouwbare partner gevonden te hebben”, licht Jan Strijk, divisiemanager Tolheffing van de RDW, toe. “Voor ons is het van belang dat de diensten van de hoofddienstaanbieder eenvoudig en voor iedereen toegankelijk zijn. We hebben er vertrouwen in dat Via Verde dat kan realiseren.”
Vlnr op de foto:Jorge Cunha, innovation manager bij Via Verde en Jan Strijk, divisiemanager Tolheffing bij de RDW .
Eduardo Ramos, CEO van Via Verde, benadrukt: “Het winnen van deze concessie is zo bijzonder omdat de markt in Nederland zo geavanceerd is, vanwege de eisen op het gebied van duurzaamheid, kwaliteit, omvang en dekking van het snelwegennet. Die wordt immers beschouwd als een van de beste in de wereld."
Tijdelijke tolheffing
Om deze nieuwe vorm van free flow tolheffing te realiseren, werken verschillende overheidspartijen met elkaar samen. Het gaat om het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, het Centraal Justitieel Incassobureau, de Inspectie Leefomgeving en Transport en de RDW. De RDW heeft namens het ministerie de rol van tolheffer. Het heeft daarom deze Europese aanbesteding uitgevoerd en is de contractpartner van Via Verde.
Dit is een origineel bericht van RDW
Ga naar alle berichten van deze organisatie.