Ondernemers in de knel door onlogische rijbewijsregels voor e-bestelauto’s met aanhanger

18 JAN 2025 18:41 | BOVAG

Ondernemers die een zware dieselbestelauto met een aanhanger rijden op basis van een standaard (B)- of BE-rijbewijs wordt het momenteel onmogelijk gemaakt om over te stappen op een elektrische variant. Door nationale en Europese regelgeving is voor zo’n combinatie namelijk plotseling een (licht) vrachtwagenrijbewijs (C1, C, C1E of CE) nodig. Een situatie die onnodig ingewikkeld is en verduurzaming in de praktijk ontmoedigt.

“Hoveniers, installateurs en talloze andere mkb’ers rijden nu prima met een dieselbus + aanhanger en BE-rijbewijs. Maar als zij willen verduurzamen en overstappen op een zware elektrische bestelauto, moeten ze ineens een vrachtrijbewijs halen voor exact dezelfde werkzaamheden. De overheid maakt verduurzamen voor deze ondernemers dus moeilijker en duurder. Dat is volstrekt onlogisch,” aldus Rogier Kuin, directeur Public Affairs bij BOVAG.

In december 2024 is tussen het ministerie van IenW en verschillende brancheorganisaties een convenant getekend waarin afgesproken is dat zware elektrische bestelauto’s tot 4250kg gereden mogen worden met een rijbewijs B, mits de bestuurder een aanvullende verkeersveiligheidscursus volgt. Over rijden met een aanhanger kon echter niks worden opgenomen, omdat ze voor de Nederlandse regels vooruitkijken naar de komst van de vierde Europese rijbewijsrichtlijn, waar momenteel over wordt gedebatteerd in de Europese Unie.

Discussie in Europa

In Europa zijn tegengestelde standpunten. De Europese Commissie is tégen een uitzonderingspositie voor zware elektrische bestellers met aanhanger, terwijl het Europees Parlement juist voorstelt om in de nieuwe rijbewijsrichtlijn (vanaf 2028) het rijden met een aanhanger voor zware elektrische bestelauto’s met B- of BE-rijbewijs mogelijk te maken. 

Vanaf twee jaar rijervaring met B, zou dan een combinatie tot 5.000 kg mogen. Vanaf twee jaar rijervaring met BE zou zelfs een totaalgewicht tot 7.750 kg toegestaan zijn. De Nederlandse overheid is echter vooralsnog tégen deze versoepeling, met oog op ‘verkeersveiligheid’. In de huidige onderhandelingen in Brussel (zogeheten ‘trilogen’) lijkt Nederland vast te houden aan de eis voor een (licht) vrachtwagenrijbewijs.

Kuin: “Vooropgesteld: verkeersveiligheid is belangrijk. Maar het verkeersveiligheidsargument is hier niet anders dan bij zware elektrische bestelauto’s zónder aanhanger. Nederland heeft ermee ingestemd dat er een verruiming komt van 3.500 naar 4.250 kg voor zware elektrische bestelauto’s. Waarom er ineens een andere afweging wordt gemaakt als er een aanhanger achter komt, kunnen de ambtenaren niet goed uitleggen. BOVAG vindt de Nederlandse lijn onbegrijpelijk en roept de overheid op om in Europa de lijn van het Europees Parlement te steunen en consistent te zijn met het Nederlandse standpunt over zware elektrische bestelauto’s zonder aanhanger. Het is nú of nooit.”

Ondernemers die toch met een zware elektrische bestelauto én met aanhanger willen rijden, moeten dus een vrachtrijbewijs halen of de bestelauto laten ‘terugkeuren’, waardoor het toegestane laadvermogen afneemt en het voertuig veelal niet meer geschikt is voor het beoogde gebruik door de ondernemer. Een onwerkbare en onlogische omweg, die investeringen in elektrisch rijden ontmoedigt.

BOVAG: “Maak het gebruik van elektrische bestelauto’s wél logisch”

BOVAG constateert dat zowel de huidige nationale afspraak als het Nederlandse standpunt in Europa onnodig complex zijn en verduurzaming remmen. BOVAG roept de Nederlandse overheid dan ook op om tijdens de lopende Europese onderhandelingen te kiezen voor een pragmatische aanpak: zorg dat de regels voor elektrische bestelauto’s mét aanhanger aansluiten bij de bestaande B- en BE-constructies, zoals het Europees Parlement voorstelt.

Alleen dan kunnen ondernemers, die nu wél onder de huidige dieselregels met aanhanger rijden, gemakkelijk omschakelen naar duurzame alternatieven zonder gestraft te worden met extra kosten en opleidingen. Volgens BOVAG is die stap van groot belang om de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark niet onnodig te blokkeren.

“Veiligheid staat voorop, maar een extra batterijpakket maakt een bestelauto niet ineens een vrachtwagen. Dat inzicht deelt ons kabinet, want voor elektrische bestellers zonder aanhanger wordt wél een uitzondering gemaakt. Zorg dus voor realistische en toekomstbestendige regels,” aldus Rogier Kuin. “Dat is goed voor ondernemers, voor de verkeersveiligheid én voor de verduurzaming die we met z’n allen willen versnellen.”

Meer binnen de rubriek Ov, transport en logistiek