Vandaag heeft minister Melanie Schultz van Haegen tijdens de Transportraad in Luxemburg het Protocol tot wijziging van het EUCARIS-Verdrag ondertekend. Hiermee wordt het opsporen van fraude en criminaliteit met rijbewijzen en voertuigen weer iets eenvoudiger.
Het uitwisselen van gegevens over rijbewijzen en voertuigen tussen Europese landen onderling vergroot de verkeersveiligheid op de Europese wegen en draagt bij aan het voorkomen van fraude en criminaliteit met voertuigen en rijbewijzen.
Lidstaten van de Europese Unie kunnen onderling gegevensuitwisselen en deze gegevens gebruiken voor opsporen van fraude en criminaliteit met voertuigen en rijbewijzen. Zo kan voorkomen worden dat een voertuig dat in een land is gestolen, in een ander land door (her)registratie wordt gewit. Ook het beboeten van overtredingen als het rijden met een te hoge snelheid of het rijden onder invloed van alcohol of drugs in het buitenland is hierdoor mogelijk. Daarnaast is het mogelijk om gevallen van kilometerfraude bij import van voertuigen uit de aangesloten landen eenvoudiger op te sporen.
EUCARIS-Verdrag
Het European car and driving licence information system (EUCARIS) is een samenwerkingsverband en systeem waarmee alle EU-landen transportgerelateerde informatie uitwisselen. Zij wisselen bijvoorbeeld voertuig- en rijbewijsgegevens uit om fraude en criminaliteit te voorkomen.. Het systeem wordt ook ingezet voor de uitwisseling van gegevens voor handhaving. Inmiddels zijn België, Duitsland, Letland, Luxemburg, Nederland, Roemenië, Slowakije en het Verenigd Koninkrijk aangesloten bij het Verdrag. Zij ondertekenen ook het Protocol tot wijziging. Een aantal andere lidstaten, waaronder Zweden, Estland, Malta en Cyprus, heeft aangegeven te willen toetreden zodra het Protocol tot wijziging van kracht is. Meer informatie is te vinden op www.eucaris.net.
Belangrijkste wijziging
De belangrijkste wijziging betreft het gebruik van het systeem gebaseerd op een andere rechtsbasis dan het Verdrag zelf. Gewaarborgd wordt dat bij het gebruik door derden de betrokken partijen zich houden aan de voorwaarden die het Verdrag stelt aan het gebruik van het systeem.
Een tweede wijziging betreft de uitbreiding van het aantal gegevens dat met het systeem kan worden uitgewisseld. Het gaat daarbij om technische voertuiggegevens als type, tankcapaciteit en wielbasis, en ook om kilometerstanden.
Dit is een origineel bericht van RDW
Ga naar alle berichten van deze organisatie.