In de complexe crisis waarin het onderwijs zich al meer dan twintig jaar bevindt – met een toenemend lerarentekort en dalende prestaties – heeft het RED-Team Onderwijs het initiatief genomen om een onderwijsmanifest op te stellen met als doel de bewindvoerders en beleidsmakers te adviseren over hoe zij het funderend onderwijs (po en vo) - de basis van een gezonde democratisch samenleving en economie - weer op orde kunnen brengen.
Het manifest ‘Breng de basis op orde. Stel de leraar, het leren en het lesgeven centraal’ bestaat uit een korte samenvatting van de crisis en 10 adviezen die in het manifest worden gemotiveerd op basis van wetenschappelijke kennis en kennis van de onderwijspraktijk die het RED Team Onderwijs jarenlang heeft opgedaan. De analyse en adviezen geven inzicht in de huidige malaise en bieden concrete richtlijnen om het Nederlandse funderend onderwijs weer op het niveau te brengen dat hoort bij een van de welvarendste landen in de wereld.
Het manifest wordt op dinsdag 8 februari aangeboden aan de ministers Dijkgraaf en Wiersma en de Tweede Kamercommissie van onderwijs
Het programma van adviezen in het kort:
1. Verhoog de kwaliteit van het onderwijs.
2. Verhoog de kwaliteit van leraren en hun opleidingen.
3. Maak lerarenopleidingen aantrekkelijk.
4. Maak lesgeven aantrekkelijk.
5. Verhoog de kwaliteit van schoolleiders en hun opleidingen.
6. Voer centrale regie om het lerarentekort terug te dringen.
7. Faciliteer een krachtige beroepsorganisatie van leraren.
8. Herstructureer de onderwijssalarissen.
9. Voer een bureaucratietoets in.
10. Luister naar leraren.
Over RED Team Onderwijs
Het RED-Team Onderwijs analyseert de problemen in het onderwijs en beoordeelt nieuwe plannen, maatregelen en wetgeving met een groene (doen!), gele (ja, maar ...) of rode kaart (niet doen!). De leden van het team zijn afkomstig uit de wetenschap en de onderwijspraktijk en laten via allerlei kanalen regelmatig hun kritiek op het onderwijsbeleid horen. Doordat de crisis in het onderwijs verergert en de meeste plannen, maatregelen en wetten in de afgelopen twintig jaren weinig hebben uitgehaald, besloten zij in februari 2021 hun krachten en expertises te bundelen in een team dat gevraagd en ongevraagd adviezen geeft aan politici, beleidsmakers en bestuurders.
De leden van het kernteam zijn: Sarah Bergsen (schoolleider bo), Anna Bosman (hoogleraar pedagogiek en lerarenopleider), Sezgin Cihangir (directeur Nederlands Mathematisch Instituut), Jan Drentje (schoolleider, leraar), Ton van Haperen (docent vo, lerarenopleider), Paul Kirschner (emeritus-hoogleraar onderwijspsychologie), Jaap Scheerens (emeritus-hoogleraar onderwijsorganisatie en -management), Gert Verbrugghen (docent Engels vmbo) en Theo Witte (vakdidacticus en lerarenopleider).
Dit is een origineel bericht van RED-Team Onderwijs