Amsterdam, 4 augustus 2017 - De Nederlandse consument betaalt gemiddeld 2,5 keer zoveel voor een premium kaas dan voor het huismerk, blijkt uit onderzoek van pricing expert Simon-Kucher & Partners. Dat we het niet erg vinden om wat extra uit te geven voor oer-Hollandse heritage is niet verwonderlijk, toch is het verschil in kaasprijzen opvallend groot. De consument, die gemiddeld 250 euro per jaar aan kaas besteedt, kan zijn voordeel halen uit de wildgroei aan kaasprijzen: door bewuste kaasinkoop bespaart deze 100 euro op jaarbasis, zonder op de kwaliteit in te boeten.
Belegen of jong?
Iedereen kent een bepaalde waarde toe aan producteigenschappen. Zo accepteert de kaaskoper een hogere prijs voor belegen kaas, omdat ze een langere rijpingstijd heeft en voor kaas met lagere vetpercentages omdat dit wordt gezien als de ‘gezonde variant’. Niet alle merken spelen voldoende in op deze waardeperceptie. Daar kan de consument zijn voordeel mee doen. Zo variëren supermarktprijzen voor belegen kaas van 14% hoger tot 1% lager dan de jong belegen variant van hetzelfde merk. Kortom, wie goed zoekt, betaalt nu juist mínder voor een langer gerijpte kaas.
Voorgesneden of zelf schaven
Ook binnen hetzelfde producttype verschillen de kaasprijzen sterk van elkaar. Exemplarisch is de prijs van een stuk belegen 48+ kaas: deze loopt uiteen van €3 (een prijsvechter) tot €7,50 per blok (een echte premium kaas). Een heldere merkpositionering maakt dat de producent veel geld kan verdienen op hetzelfde stuk kaas. Ook voor de vorm waarin de kaas in de schappen ligt, kan de producent een andere prijs vragen. De consument kan hier slim mee omgaan, zo blijkt dat de prijzen van de blokvariant variëren tot 156%. De voorgesneden plakken zijn iets meer prijsvast: die variëren tot 47% voor hetzelfde product. Een bewuste consument kiest de voordeligste variant van hetzelfde merk en type.
Maakt het uit waar je de kaas koopt?
Tot slot bespaart de gewiekste kaaskop door simpelweg van supermarkt te wisselen €0,50 op de aankoop van een pakje kaas (175 gram) van een premium merk. De consument heeft te maken met variatie in marges die supermarkten hanteren. Zo blijkt uit het onderzoek dat prijsverschillen kunnen oplopen tot 22% binnen hetzelfde merk. De consument, die gemiddeld zo’n 18 kilo kaas per jaar koopt ter waarde van €250, kan door goed geïnformeerd te zijn profiteren en meer dan €100 op jaarbasis besparen.
Over Simon-Kucher & Partners, Strategy & Marketing Consultants
Simon-Kucher & Partners is een internationaal strategisch adviesbureau gespecialiseerd in strategie, marketing, pricing en sales. Het bedrijf, opgericht in 1985, richt zich op TopLine Power® door klanten te helpen hun omzet te verbeteren in plaats van in kosten te snijden. Met 1000 professionals in 33 kantoren wereldwijd, worden wij gekenmerkt door fact-based, praktische strategieën voor winstverbetering. Simon-Kucher & Partners wordt erkend als wereldmarktleider op het gebied van pricing.
Dit is een origineel bericht van Het PR Bureau