Klanttevredenheid is opnieuw de beslissende factor geweest bij het toekennen van de FONK150 Best Agencies-awards, de jaarlijkse lijst van FONK met de best beoordeelde marketing- en communicatiebureaus van Nederland. Op basis van onderzoek onder opdrachtgevers worden bureaus in het hele land beoordeeld, waarbij de afgelopen jaren laten zien welke partijen zich onderscheiden in samenwerking, creativiteit en resultaat.

Klanttevredenheid als selectie-eis
De FONK150 wordt samengesteld op basis van een uitgebreid klanttevredenheidsonderzoek dat FONK samen met Multiscope uitvoert. Bureaus moeten volgens FONK minimaal een gemiddeld rapportcijfer van 8 of hoger halen op meerdere onderzoek onderdelen, waaronder creativiteit, effectiviteit, service, strategisch advies en partnership, om in de lijst te worden opgenomen. Daarmee is FONK150 geen juryprijs, maar een ranking op basis van de ervaringen van klanten.
Voorbeelden uit de lijst: van branding tot online marketing
De meest recente edities laten zien dat zowel grote, landelijke bureaus als kleinere gespecialiseerde organisaties in de prijzen vallen. Zo werd TEAM LEWIS in 2025 uitgeroepen tot nummer één onder de grote PR-bureaus en Ontwerpmerk bovenaan staat als groot brandingbureau. Ook bureaus zoals Moddit en Sociaal Kapitaal maken deel uit van de lijst van FONK150. Binnen de online marketing heeft Web Wings in 2025 een FONK150 Best Agencies-award in ontvangst genomen. Een voorbeeld uit de branding categorie is Creamy Concepts die als branding agency in 2023 de FONK150 award in ontvangst mocht nemen.
“Deze plek in de FONK150 voelt als een bevestiging dat onze aanpak werkt.”
- Web Wings
FONK150 als kompas voor opdrachtgevers
Volgens verschillende deelnemende bureaus beschouwen marketeers en ondernemers de FONK150 in toenemende mate als extra kompas bij de keuze voor een bureau. Doordat de ranking volledig is gebaseerd op klanttevredenheidsonderzoek, biedt het potentiële opdrachtgevers een aanvullende bron naast referenties en cases. Voor de bureaus die een FONK150 award ontvangen, is de lijst een belangrijke bevestiging. Het geeft extra zekerheid dat investeren in relaties, service en meetbare resultaten zich niet alleen uitbetaalt in tevreden klanten. Die inzet levert bovendien onafhankelijke erkenning op vanuit FONK en onderzoekspartners waarmee het samenwerkt.
Met de nieuwste editie van FONK150 onderstreept FONK opnieuw dat structureel hoge klanttevredenheid bepalend is voor een plek in de lijst. Daarmee blijft de ranking een jaarlijkse momentopname van hoe bureaus in de praktijk presteren en hoe opdrachtgevers hun samenwerking met bureaus beoordelen.