En hoe één boek dat nu al in beweging brengt.
Aan het eind van het jaar denken we allemaal na over wat was en wat komen gaat. We kijken terug op een jaar waarin veel mensen overspoeld raakten door prikkels, keuzes, druk en maatschappelijke onrust. En steeds meer onderzoeken laten hetzelfde zien: er groeit een diep verlangen naar rust, richting en echte diepte. Zeker met het oog op een nieuw jaar.

Uit onderzoek van Deloitte, afgelopen jaar, blijkt dat Gen Z’s (54%) en millennials (50%) in Nederland worstelen met mentale gezondheid en verwachtingen. Ze hebben behoefte aan inspiratie, motivatie en betekenisvol werk. Onder andere het RIVM meldde in september dat het aantal huisartscontacten rond depressie en zelfdoding onder jongeren 70% hoger ligt dan in de corona-periode. Google Trends laat een duidelijke stijging zien in zoekwoorden rond spiritualiteit, innerlijke helderheid, zingeving en toekomst. De UvA toonde aan dat binnen de creatieve sector twee derde van de professionals mentale, fysieke of burn-out klachten heeft door de druk op hun creativiteit en verbeeldingskracht.
Wat deze dingen met elkaar gemeen hebben? Het zijn signalen die onder andere laten zien dat verschillende generaties helderheid en inzicht nodig hebben. Er is een zoektocht naar waar we staan, waar we heen kunnen en niet onbelangrijk, hoe! Zeker wanneer we het steeds vaker niet meer (over)zien.
Volgens het nieuwe boek Visie Mysterie van creatief strateeg Jannis Lootens is er een ander soort kijken nodig. Er is weer helder zicht nodig. Juist (over)zicht binnen de verschillende thema’s in leven, werk en onze organisaties. Voor velen is het een mysterie hoe op die verschillende gebieden verder te kijken dan het nu, voorbij wat zichtbaar is, naar wat kan zijn. Visie Mysterie legt op een praktische manier uit hoe die visie te vangen en te realiseren is, en daarmee het mysterie ontdekt kan worden. De voorverkoop van het boek is afgelopen week gestart en de eerste reacties laten nu al zien hoe groot de behoefte is aan verbeeldingskracht, richting en deze nieuwe manier van kijken.
Een boek dat inzicht brengt
Visie Mysterie laat zien dat visie geen creatieve luxe of (marketing) trucje is. Het leeft al in iedereen. Het boek bevat 17 visie-principes die lezers helpen in deze nieuwe manier van kijken. Lootens weet met Visie Mysterie een overweldigend thema terug te brengen tot begrijpelijke en toepasbare principes. Het houdt je een spiegel voor én moedigt je aan om echt vanuit visie te leven. Het effect? Richting, zingeving en voldoening voor jezelf, relaties en toekomst!
Lootens schreef het boek vanuit meer dan vijfentwintig jaar ervaring in reclame, marketing, communicatie, branding en leiderschap. Hij begeleidt ondernemers, leiders en visionairs in heel Nederland en ziet steeds hetzelfde terugkomen: mensen raken hun visie kwijt door de druk van elke dag, het leven voor het betalen van de rekening. We voelen dat het anders moet, maar weten vaak niet hoe. We verlangen naar inzicht, richting en een manier van kijken die weer leven én hoop geeft. ‘Dat gun ik heel Nederland. Want wanneer mensen weer (in)zicht krijgen, verandert alles. Hun keuzes. Hun werk. Hun relaties. Hun toekomst.
Boeklancering begin 2026
De officiële boeklancering vindt plaats aan het begin van 2026. Maar lezers kunnen nu al bestellen op de website van Visie Mysterie. De voorverkoop voor de eerste druk gaat al snel en de verwachting is dat medio 2026 de uitgave ook internationaal beschikbaar zal komen gezien de vraag uit verschillende netwerken.
Over de auteur
Jannis Lootens is naast auteur ook creatief strateeg, spreker en mentor. Hij helpt organisaties, ondernemers en teams om vanuit visie te werken, plannen te maken en impact te realiseren. Lootens gelooft dat iedereen verbeeldingskracht en creativiteit heeft gekregen om met lef en daadkracht de wereld mooier te maken. Zijn verlangen is dat verschillende generaties weer leren zien wat (wel) kan en met creativiteit in actie komen om dat te realiseren! Lootens woont met zijn gezin in Zeewolde en werkt daar vanuit zijn studio aan creatieve concepten en het visualiseren van de doelen van missie gedreven organisaties.


