Veel fatbikes zijn kwalitatief slecht, voldoen niet aan wet- en regelgeving en zijn opgevoerd met remmen die niet geschikt zijn voor hogere snelheden. Volgens gegevens van juridisch dienstverlener DAS blijft het aantal verkeersongevallen met fatbikes hoog, ondanks de toenemende aandacht voor de verkeersveiligheid rondom fatbikes.
Veiligheid in gevaar
Veel fatbikes kampen met technische problemen die de veiligheid in gevaar brengen. Veel van deze voertuigen zijn opgevoerd en hebben remmen die niet geschikt zijn voor snelheden boven de 25 kilometer per uur. Hierdoor slijten de remmen sneller en komen bestuurders moeilijker tot stilstand.
Gedrag vergroot risico's
Het gedrag van fatbikebestuurders vergroot de risico's aanzienlijk. Zij denken dat ze op een gewone fiets zitten en remmen alsof ze op een fiets rijden. Daardoor komen ze te laat tot stilstand in gevaarlijke situaties. Dat geldt helemaal als de fatbike is opgevoerd.
Ongevallen door gebrek aan ervaring
Jonge bestuurders vormen een extra risico omdat ze minder verkeersinzicht hebben, sneller risico's nemen en minder snel gevaar zien. Ze weten niet altijd wanneer en hoe ze moeten reageren op bepaalde verkeerssituaties. Dit gebrek aan ervaring en inzicht leidt tot ongevallen en door de hogere snelheden van fatbikes vaak tot zwaardere valpartijen en ernstiger letsel. Een leeftijdsgrens en helmplicht kunnen deze problemen aanpakken.
Regels invoeren om verkeersveiligheid te verbeteren
De wetgever doet er goed aan deze regels in te voeren om de verkeersveiligheid te verbeteren. Alleen wettelijke maatregelen kunnen ervoor zorgen dat alle fatbikebestuurders dezelfde veiligheidsregels volgen.