Festivalgangers aanzetten tot dragen van oordoppen met muziekfilter

11 JUN 2019 06:00 | Het PR Bureau

Amsterdam, 11 juni 2019 - Steeds meer mensen die naar een concert of festival gaan dragen daar oordoppen. Ze willen graag langer van de muziek blijven genieten en geen gehoorschade oplopen. Uit recent onderzoek onder bezoekers van muziekevenementen, uitgevoerd door VeiligheidNL, VNPF (Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals) en VVEM (Vereniging van Evenementen Makers), komt naar voren dat er wel nog winst te behalen valt. Zo blijkt dat iets meer dan de helft van de bezoekers nooit oordoppen draagt. En van de bezoekers die wel oordoppen dragen, draagt nog bijna de helft schuimdoppen in plaats van oordoppen met muziekfilter. Daarom schakelt           “I Love My Ears” vanaf 24 juni - onder de noemer Plug in Party on Movement - 200 ambassadeurs uit het hele land in om hun volgers aan te moedigen om, tijdens muziekevenementen, oordoppen met muziekfilter te gebruiken.

“Met de Plug in Party on Movement willen we meer bezoekers bewust maken dat genieten van muziek juist goed kan met oordoppen die voorzien zijn van een muziekfilter. Deze oordoppen dempen het geluid gelijkmatig waardoor de muziek niet vervormt, je gehoor beschermd is en je nog kunt blijven praten met je vrienden. Dit in tegenstelling tot schuimdoppen. Ze hoeven dus niet meer uit, wat het effect om gehoorschade te voorkomen vergroot. Hierbij maken we dankbaar gebruik van de mensen die ze al dragen en laten hen hun goede voorbeeld delen”, zegt Saskia Kloet, programmamanager Gezond Gehoor bij VeiligheidNL. “I Love My Ears” komt voort uit het convenant Preventie Gehoorschade Versterkte Muziek. Onder andere VeiligheidNL, het Ministerie van VWS, VVEM en VNPF zijn partners in dit convenant.

Ambassadeurs zetten zich landelijk in

Samen met 200 ambassadeurs uit het hele land start vanaf 24 juni de Plug in Party on Movement. Deze ambassadeurs motiveren hun volgers om ook oordoppen met muziekfilter te dragen bij een bezoek aan een festival of concert. Via hun eigen social media-kanalen enthousiasmeren zij vrienden, bekenden en onbekenden om door te klikken naar hun eigen profiel op www.pluginpartyon.nl. Daar kan de lezer de ambassadeur digitaal steunen en de movement onderschrijven. Ambassadeurs met veel supports maken kans op een prijs. "Jarenlang ging ik zonder oordoppen uit, totdat ik gehoorschade opliep. Sindsdien ben ik heel zuinig op mijn oren en draag ik op muziekevenementen altijd oordoppen met muziekfilter. Mijn vrienden heb ik al overtuigd hetzelfde te doen, nu de rest nog”, aldus ambassadeur Anne Tonen.

Sociale norm veranderen

“Ik vind het belangrijk dat iedereen op een veilige manier kan blijven genieten van muziek en geen gehoorschade op hoeft te lopen. Want schade door hard geluid is onherstelbaar. Oordoppen met muziekfilter horen er op een festival gewoon bij. Deze campagne van I Love My Ears juich ik van harte toe. Geweldig dat op deze manier serieus werk wordt gemaakt van de afspraken die we hebben gemaakt met o.a. festivals, evenementen, bioscopen, sportscholen en studentenverenigingen. Goed voorbeeld doet volgen en ik hoop dat ook de ambassadeurs met hun goede voorbeeld veel nieuwe volgers krijgen”, zegt Paul Blokhuis, staatssecretaris Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Blijvende gehoorschade tegengaan

“Het komt helaas nog steeds vaak voor: piepende of ruisende oren na het bezoeken van een muziekfestival of concert. Vaak gaat dit vanzelf weer over, maar het is wel een eerste teken van gehoorschade. En als je eenmaal gehoorschade hebt, is er niets meer aan te doen. Langdurige blootstelling aan harde geluiden en muziek kan blijvende gehoorschade veroorzaken. Het eenvoudigweg dragen van oordoppen met muziekfilter kan dit voorkomen. Daarom juicht onze beroepsgroep dit initiatief zeer toe”, aldus Jan de Laat, audioloog bij het LUMC.

Meer informatie op www.pluginpartyon.nl

Meer info over het onderzoek op www.pluginpartyon.nl/#pers

Inschrijven als ambassadeur kan tot en met 19 juni 2019.

Over VeiligheidNL Al 35 jaar zetten we ons als onafhankelijke organisatie met een publieke missie in om de woon-, werk- en leefomgeving van miljoenen mensen veiliger te maken. We gaan voor maximale impact, want de persoonlijke en maatschappelijke impact van emotionele en financiële schade als gevolg van letsel is enorm. We richten ons daarbij op de meest voorkomende en meest ernstige letsels, waar preventie belangrijk én mogelijk is. Dat doen we vanuit zes kernthema’s; kinderveiligheid, valpreventie, gezond gehoor, sportblessurepreventie, veilig werken en verkeer. Onze kracht zit in onze doelgerichte cyclus (onderzoek, ontwikkeling, interventie en meten). Wij zetten relevante kennis en inzichten om in slimme, effectieve interventies en creëren zo de verbinding tussen hoogwaardige (en wetenschappelijke) kennis en de dagelijkse praktijk. Samen met onze partners zetten we zoveel mogelijk mensen en organisaties op effectieve wijze aan tot veiliger gedrag. Door ze met de juiste informatie en praktisch toepasbare tools te ondersteunen kunnen ze zelf veel onnodig letsel voorkomen, bij henzelf én hun dierbaren. VeiligheidNL stimuleert veiliger gedrag Over VVEM De Vereniging Van EvenementenMakers is in 2001 opgericht als brancheorganisatie voor professionals in de publieksevenementenbranche. De VVEM vertegenwoordigt bedrijven uit verschillende hoeken van de evenementenbranche.Wij komen op voor de belangen van Evenementenmakers. Zowel organisatoren, locatieverstrekkers als leveranciers vinden hun plek binnen onze vereniging. Kwaliteit, veiligheid en professionaliteit worden als kenmerken uitgedragen. Voor onze leden houden we workshops die op de evenementenpraktijk zijn toegespitst. Naast inhoud en kennisuitwisseling vormen gezelligheid en netwerken belangrijke waarde binnen de vereniging. Bestuur, secretariaat en kenniscentrum staan klaar om het belang van het maken van goede en veilige evenementen aan te geven en ook andere professionals in de evenementenindustrie te helpen. Over VNPF De VNPF is de branchevereniging van poppodia en popfestivals in Nederland en bestaat sinds 1993. In 2019 heeft de VNPF 105 leden, bestaande uit 58 poppodia en 47 popfestivals. De VNPF adviseert haar leden en oefent waar mogelijk invloed uit op wetgeving en overheidsbeleid. Belangrijke aandachtspunten zijn o.a. cultuurbeleid, arbeidszaken, belastingen, auteursrechten, programmering, preventie van gehoorschade en regelgeving omtrent openbare veiligheid. De VNPF ontwikkelt diensten voor haar leden om daarmee hun prestaties te verbeteren. Met het Poppodium Analyse Systeem (PAS) kunnen poppodia hun bedrijfsvoering onderling vergelijken. Dankzij collectieve overeenkomsten met leveranciers kunnen poppodia kortingen genieten op diverse producten en diensten. Het VNPF-bureau voert ook het secretariaat van de zustervereniging Werkgeversvereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (WNPF), die de eigen cao NPF mede heeft ontwikkeld. De VNPF bevordert kennisuitwisseling met een online platform voor leden en diverse bijeenkomsten, zoals ledendagen, het jaarlijkse Congres Podia & Festivals in september en seminars tijdens Eurosonic Noorderslag in januari. Tijdens ESNS vindt ook de jaarlijkse uitreiking van de IJzeren Podiumdieren plaats. Noot voor redactie, niet ter publicatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Charlotte van den Belt Het PR Bureau charlotte.vandenbelt@hetprbureau.nl 06-16307597

Dit is een origineel bericht van Het PR Bureau

Meer binnen deze rubriek