Alleen Amsterdamse cultuursector uit de gratis
Een grotere bekendheid, meer waardering en een sterkere binding geven cultuurinstellingen een goede uitgangspositie om de miljarden aan omzetverlies te boven te komen. Ondanks de vele festivalannuleringen en langdurige sluitingen, betaalt de alternatieve zichtbaarheid van cultuurinstellingen tijdens de coronacrisis zich duidelijk uit. Dit blijkt uit het tweejaarlijkse Cultuursector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 10.000 mensen. Online programmering, social media campagnes en ludieke acties wakkerden het verlangen sterk aan. In Zuid-Holland met onder andere het Delftse Theater de Veste, steeg de merkkracht zelfs met meer dan 10 procent. In Noord-Holland daarentegen, moesten veel cultuurinstellingen inboeten in merkkracht.
Onderzoek onderstreept dat dvd-opmerking minister de Jonge misplaatst was
‘Het onderzoek onderstreept heel duidelijk hoe onmisbaar cultuur is in het leven van de Nederlander. Het is niet zomaar te vervangen door het kijken van een dvd’tje, zoals minister de Jonge tijdens een persconferentie in mei suggereerde’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda. ‘Door de maandenlange sluitingen is het gemis aan culturele ervaringen bij jong en oud heel duidelijk naar voren gekomen. Tegelijkertijd hebben de instellingen tijdens de sluitingen het verlangen goed aangewakkerd door continu contact te houden met de bevolking. In media-optredens op radio en televisie, online campagnes en via social media.’
Theater de Veste in Delft ziet toekomstperspectief het meest groeien
In groeiprovincie nummer één Zuid-Holland is het Delftse Theater de Veste de coronasluiting het best doorgekomen. Merkadviseur Hendrik Beerda over dit onderzoeksresultaat: ‘Hoewel het financieel ongetwijfeld nu nog heel zwaar zal zijn voor dit theater, ziet de toekomst er voor de langere termijn positief uit. Meer mensen weten sinds corona van het bestaan van Theater de Veste en veel meer mensen hebben belangstelling gekregen om het theater te bezoeken. Hetzelfde geldt voor de meeste andere Nederlandse cultuurinstellingen. Zodra alle coronamaatregelen weer voorbij zijn, is het zaak om de toegenomen interesse te verzilveren in een fikse bezoekersgroei.’
Ontwikkeling draagvlak* cultuursector per provincie (2019-2021)
1. Zuid-Holland: +11%
2. Zeeland: +9%
3. Drenthe: +9
4. Flevoland: +9%
5. Friesland: +9%
6. Limburg: 8%
7. Noord-Brabant: 7%
8. Utrecht: +2%
9. Overijssel: +2%
10. Gelderland: gelijk
11. Groningen: -1%
12. Noord-Holland: -11%
* Draagvlak is berekend op basis van de merkkracht van de 50 bekendste cultuurorganisaties per provincie. Merkkracht bestaat uit 3 dimensies: 1. naamsbekendheid, 2. waardering voor de organisatie en 3. gevoel van binding met de organisatie.
Amsterdamse cultuursector uit de gratie, vooral de filmhuizen en IDFA
Opvallende uitkomst van het onderzoek is de sterke terugval van de Amsterdamse cultuursector. Door het wegvallende, buitenlandse toerisme hebben veel hoofdstedelijke cultuurinstellingen het al zwaar. Nu blijkt dat ook onder de hoofdstedelijke bevolking en in de omliggende provincie het bezoekerspotentieel fors is afgekalfd in coronatijd. Hendrik Beerda: ‘Eerder dit jaar bleek al dat de stad Amsterdam zijn aantrekkingskracht verliest, en dan vooral onder de eigen bewoners. Het nieuwe onderzoek toont aan dat niet alleen de Amsterdammer, maar ook de overige Noord-Hollanders steeds minder positief denken over het culturele aanbod in de stad. Vooral de Amsterdamse filmsector, met filmhuizen als Kriterion, Het Ketelhuis, The Movies en documentairefestival IDFA verliezen enorm veel terrein in deze crisistijd.’
Onderzoek onder 10.000 respondenten
Het Cultuursector Merkenonderzoek is in 2006 met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende. Voor het onderzoek van 2021 zijn 10.000 respondenten in twee fasen ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van alle Nederlandse cultuurorganisaties onderzocht. Daarna is per provincie voor de 50 bekendste organisaties navraag gedaan naar hun geholpen bekendheid, waardering en binding.
Dit is een origineel bericht van Hendrik Beerda Brand Consultancy B.V.
Ga naar alle berichten van deze organisatie.