Nextdoor 1 jaar in Nederland: 41% van Nederlandse buurten maakt gebruik van de buurtapp
Een jaar na de komst van Nextdoor naar Nederland maken buren in ruim 4.100 buurten (41% van alle buurten in Nederland) dagelijks gebruik van de buurtapp. Het biedt bewoners een platform om makkelijk contact te leggen in een besloten omgeving; zowel voor online gesprekken, als op straat. De startup koos Nederland als eerste land om naartoe uit te breiden, onder andere omdat het een van de meest sociaal betrokken landen ter wereld is. Tamar van de Paal, country manager in Nederland, vertelt: “Dat er zoveel behoefte zou zijn om makkelijk via een app met je buren te communiceren heeft zelfs ons verrast. We zijn 4x harder gegroeid dan we een jaar geleden verwachtten”.
Buren voelen zich meer betrokken bij de buurt
In opdracht van Nextdoor werd onderzocht* hoe Nederlanders en buren op Nextdoor hun buurt ervaren. Hoewel 66% van de Nederlanders nog regelmatig een praatje maakt op straat, blijkt dat bijna 1 op de 5 graag nieuwe buren wil leren kennen. Dat Nextdoor een goede plek is om buren te ontmoeten blijkt:
Gesprekken gaan over alles wat er in de buurt speelt: van een verkeerd bezorgd pakketje, tot het lenen van een ladder en berichten van de wijkraad. Door deze veelzijdige berichten vindt 72% van leden op Nextdoor dat ze een divers beeld hebben van de buurt, tegenover 29% van de overige ondervraagden. Van de Paal: “Vroeger wist je van iedereen in je buurt wat er speelde en konden buren elkaar helpen met kleine klusjes of steun wanneer dat nodig was. De basis van een buurt waar buren zich voor willen inzetten, is sociale cohesie. Contacten op Nextdoor over bijvoorbeeld een gevonden sleutelbos dragen hieraan bij”.
Buren willen graag helpen maar weten elkaar niet te vinden
Uit onderzoek onder 1.000 Nederlanders blijkt dat:
Echter, 52% geeft aan niet te weten wie er hulp nodig heeft of hoe ze kunnen helpen. Terwijl daarnaast 25% aangeeft hulp te kunnen gebruiken maar hier niet om vraagt omdat:
Wout uit De Wijngaard in Doorn, zag via Nextdoor met hoeveel klusjes buren elkaar konden helpen: “De buurtapp draagt bij aan de saamhorigheid waardoor hulp makkelijker tot stand komt. Zo hebben wij de dakkapel van een ouder echtpaar schoongemaakt omdat ze hier zelf niet bij durfden”.
Dat buren op Nextdoor dankbaar zijn voor alles wat ze voor elkaar betekenen blijkt: in totaal ‘bedankten’ buren elkaar 3,5 miljoen keer in het eerste jaar dat Nextdoor hier actief is.
Voor veiligere, gezelligere en zelfredzame buurten
Van waarschuwingen voor babbeltrucs, samen een nieuw speelveld aanleggen, een buurtfeest organiseren of vluchtelingen uit een plaatselijk AZC welkom heten - de voorbeelden om samen te bouwen aan een betere buurt zijn eindeloos. “Onze welvaartsstaat wordt steeds duurder en dus wordt gezocht naar oplossingen op lokale schaal. Bewoners geven om hun buurt en zijn enorm innovatief om oplossingen te vinden. Op Nextdoor vinden bewoners een platform waarop ze initiatieven kunnen delen en kracht bijzetten” aldus van de Paal.
---------------------
Over het onderzoek
Het onderzoek is gebaseerd op een steekproef onder ruim 1.000 Nederlanders, uitgezet door onderzoeksbureau Research Now. Daarnaast zijn ruim 1.100 buren uit de top 35 grootste buurten op Nextdoor gevraagd naar hun ervaringen in de buurt sinds ze actief zijn op Nextdoor. Het gehele onderzoeksrapport is hier te bekijken.
Over Nextdoor
Nextdoor is een besloten buurtapp, beschikbaar in de App store en de Google Play Store, of op het web via www.nextdoor.nl.
Nextdoor is een niet-beursgenoteerd bedrijf met de steun van prominente investeerders, waaronder Benchmark, Greylock Partners, Tiger Global Management, Kleiner Perkins en Caufield & Byers
https://nextdoor.nl/
http://blog.nextdoor.nl/wp-content/uploads/2017/03/Buurtapp-Nextdoor-onderzoeksrapport-Portret-Nederlandse-buurten-2.pdf
https://blog.nextdoor.nl/
https://nextdoor.nl/newsroom/
Dit is een origineel bericht van Nextdoor Europe B.V.
Ga naar alle berichten van deze organisatie.