'Voor scheepvaartcommunicatie kan uitrol 5G problemen opleveren'

07 SEP 2022 15:51 | ANP Expert Support

Dit is een expertquote van Niels van de Minkelis, Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR), in het kader van ANP Expert Support. U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen. Aanleiding: Spionagestation in Friesland zit uitbreiding mobiele netwerken al jaren dwars | Tech | NU.nl

5G is belangrijk voor Nederland. De telecombedrijven staan in de startblokken en wachten met enig ongeduld op het startschot om het uit te rollen, ondanks dat er al andere gebruikers van de bandbreedte zijn, neem bijvoorbeeld de zeescheepvaart. Voor scheepvaartcommunicatie kan de uitrol van 5G problemen opleveren.

Schepen op zee moeten in nood kunnen communiceren via een ‘112 op zee’. 112 loopt op precies dezelfde frequentieband als 5G (3.5 GHz). Het bleek echter geen optie om 5G en 112 op zee samen dezelfde frequentieband te laten gebruiken.

De bandbreedte is net een hotel waarbij de te verhuren frequenties de hotelkamers zijn. Voor de uitrol van 5G is de ‘hotelkamer’ 3,5 GHz toegewezen, maar deze hotelkamer was nog bezet door satellietgrondstation Inmarsat (Burum, Friesland) om de internationale scheepvaartcommunicatie te faciliteren.

De toenmalige staatssecretaris van EZK Mona Keijzer vond dat het “de eigen verantwoordelijkheid van het Inmarsat was om voor de continuïteit van zijn dienstverlening te zorgen”. Inmarsat moest zo snel mogelijk verhuizen uit Nederland om te voorkomen dat Inmarsat storing geeft aan 5G op land.

Omdat beide partijen voet bij stuk hielden, moest er een rechter aan te pas komen. De rechter oordeelde heel duidelijk dat de toenmalige staatssecretaris beter en eerder in kaart had moeten brengen hoe ‘112 op zee’ zeker gesteld kon worden. Nederland heeft daarbij, volgens de rechter, op basis van internationale verdragen een bijzondere verantwoordelijkheid omdat Inmarsat het satellietgrondstation - met medeweten van de Staat - al 30 jaar geleden in Nederland heeft neergezet.

De rechter oordeelde dat uit de internationale verdragen niet volgt dat het gebruik dat Inmarsat in Burum maakt van de 3,5 GHz frequentieband onaantastbaar is, maar wél dat het simpelweg wegbestemmen van dat bestaande legale gebruik waarmee 112 op zee wordt verzorgd niet mogelijk is.

Er is nu een oplossing gevonden. Het satellietgrondstation gaat vanuit Nederland verhuizen naar het buitenland, en de Staat helpt daar nu bij. Waar eerst Nederland slechts riep dat de gasten (Inmarsat en 112 op zee), die al 30 jaar in Nederland zijn, snel moeten wegwezen uit de kamer (3,5 GHz) van het hotel (Burum) om plaats te maken voor een belangrijke andere gasten (telecombedrijven en 5G), helpt Nederland – als een goed gastheer – haar oude gasten netjes bij het vertrek, het vinden van een nieuw plekje en de verhuizing. En zo hoort het. De zeescheepvaart hoopt dat de nieuwe gasten daar begrip voor hebben en even willen wachten met instappen tot de oude gasten uit hun hotelkamer zijn uitgecheckt.

Dit is een expertquote van Niels van de Minkelis, adviseur Nautische en Technische zaken, Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR).

Meer binnen de rubriek Scheepvaart