Utrecht, 27 september 2018 - Ondanks de positieve economische vooruitzichten die het kabinet vorige week presenteerde, ervaren veel Nederlanders nog geldzorgen. Hierover praten wordt echter nog niet zo gewoon gevonden. Meer dan een kwart vindt financiële zorgen in zijn of haar omgeving een taboe-onderwerp. Maar liefst 16 procent wacht met het delen van problemen tot het echt niet anders kan. 6 procent vraagt zelfs nooit om hulp. Dit blijkt uit onderzoek van PanelWizard, in opdracht van SNS.
Uit het onderzoek van SNS blijkt dat 30 procent van de Nederlanders überhaupt niet graag over zijn of haar financiën praat, maar als het financiële zorgen betreft, wordt dit nog lastiger. Bijna 40 procent schaamt zich om hierover te praten. Ruim een derde is bang dat mensen anders naar hen zullen kijken wanneer ze hun financiële zorgen delen. Bovendien negeert bijna een derde zijn of haar financiële zorgen liever dan erover te praten.
En geldzorgen hebben een grote impact op onze gezondheid, blijkt uit het onderzoek. 58 procent van de mensen die financiële zorgen heeft ligt daarvan wakker. 30 procent is door deze zorgen minder geconcentreerd op het werk.
Wat niet besproken wordt, kan ook niet opgelost worden
De maandelijkse Barometer Financiële Onbezorgdheid van de Volksbank, waar SNS onderdeel van is, toonde dit jaar aan dat ongeveer een derde van de Nederlanders zich zorgen maakt. Deze barometer is een wetenschappelijk gefundeerde methode om de mate waarin Nederlanders financiële zorgen hebben in kaart te brengen. Ton Timmerman, directievoorzitter SNS: “Een grote groep blijkt zich zorgen te maken en dit vormde aanleiding om dit verder te onderzoeken. We maken het onderwerp graag bespreekbaar, want we kunnen zorgen alleen bij elkaar wegnemen door erover te praten.”
Hulp vragen als laatste redmiddel
Hoewel bijna alle Nederlanders financiële zorgen wel met zijn of haar partner delen en de meesten ook wel met hun naaste familie, wil slechts de helft van de mensen met zorgen deze ook delen met financiële experts of dienstverleners, zoals de bank.
55 procent van de Nederlanders probeert dan ook eerst zelf de problemen op te lossen. Juist door vroeg met elkaar in gesprek te gaan kunnen zorgen worden voorkomen. Timmerman: “Nederlanders denken ten onrechte vaak dat de bank alleen behulpzaam is als je er goed voor staat. Wij willen juist ook meedenken als iemand financiële zorgen heeft. Dan kunnen we problemen voorkomen of helpen deze op te lossen.”
In het onderzoek vroeg SNS ook hoe je (weer) grip krijgt op je financiën in tijden van zorgen. Hieruit kwamen 10 tips voor minder geldzorgen, zoals het zorgen voor inzicht en overzicht, het opbouwen van een buffer en besparen op je vaste lasten.
Dit is een origineel bericht van SNS Bank