Europese Toegankelijkheidswet treedt in werking: nieuwe norm voor digitale inclusie

26 JUN 2025 08:32 | Level Level

Digitale toegankelijkheid vanaf 28 juni wettelijk verplicht

Zaterdag 28 juni treedt de Europese Toegankelijkheidswet (EAA) officieel in werking. De EAA verplicht dat producten en diensten, zoals webwinkels, bankdiensten, telecommunicatiediensten, pinapparaten en meer, moeten voldoen aan toegankelijkheidsstandaarden uit de EAA. De wet is ontworpen om gelijke toegang te garanderen, zodat ook de 101 miljoen Europeanen met een beperking volwaardig kunnen deelnemen aan het digitale leven.

De impact voor organisaties en consumenten is groot. Voor webwinkels, in de wet benoemd als e-handelsdiensten, betekent dit dat hun websites en apps moeten voldoen aan de toegankelijkheidsstandaarden uit de bijlagen van de EAA. Uit onderzoek van digital agency Level Level blijkt dat veel Nederlandse websites en apps nog altijd niet voldoen aan basale standaarden uit deze wet. Dit zorgt ervoor dat veel consumenten niet elke webwinkel zomaar kunnen gebruiken.

Toegankelijkheid verplicht voor digitale diensten

Vanaf zaterdag 28 juni 2025 treedt de EAA in werking en start onder andere de Autoriteit Consument en Markt (ACM) met het houden van toezicht. In totaal zijn er zes toezichthouders toegewezen aan de EAA. De ACM houdt specifiek toezicht op de e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten. Denk hierbij aan online winkels, zoals bol, Wehkamp en Albert Heijn, en communicatiediensten, zoals WhatsApp en Gmail. Voor deze diensten geldt géén overgangsregeling. Vanaf 28 juni dienen zij toegankelijk te zijn.

Op de website acm.nl biedt de ACM voorlichting aan bedrijven over de nieuwe regels. Voor consumenten is er de mogelijkheid om een melding te maken over een ontoegankelijke webwinkel via de ACM ConsuWijzer.

Özlem Sehirli-Kaya, manager Consumentenbescherming bij de ACM: “Digitale toegankelijkheid is niet langer optioneel. De richtlijn vormt een wake-upcall: digitale diensten moeten beschikbaar zijn voor iedereen, ongeacht beperking. Vanaf 28 juni a.s. start het toezicht van de ACM. We richten ons in de eerste periode vooral op ernstige toegankelijkheids- problemen die veel negatieve impact hebben op gebruiksmogelijkheden door mensen met een beperking. De ACM betrekt in de aanpak ook de opstelling van bedrijven en hun inspanningen om te voldoen aan de richtlijn. Toegankelijkheid is de wet, inclusie is de waarde. Pas als we beide omarmen, bouwen we een digitale samenleving voor álle mensen. ”

Kansen creëren met de European Accessibility Act

De European Accessibility Act (EAA) is meer dan alleen een wettelijke verplichting; het is een krachtige katalysator voor digitale transformatie. Organisaties die nu investeren in digitale toegankelijkheid voldoen niet alleen aan de wetgeving, maar positioneren zichzelf ook als pioniers op het gebied van maatschappelijk verantwoord leiderschap.

Christien van de Sande, Managing Partner van Level Level: "De inwerkingtreding van de EAA is een cruciaal moment voor digitale inclusie in Europa. Onze jaarlijkse onderzoeken laten keer op keer zien dat er nog veel werk aan de winkel is, maar ook dat toegankelijkheid grote kansen biedt. Door een inclusiever internet te omarmen, ontsluit je een bredere en loyalere markt. Toegankelijkheid stimuleert innovatie en creëert een digitale omgeving waarin iedereen kan meedoen. De rol van toezichthouders, zoals de ACM, onderstreept de ernst van deze wetgeving en de noodzaak voor bedrijven om nu actie te ondernemen. Het is geen last, maar een investering in een inclusievere en succesvollere digitale toekomst voor iedereen. Het moment om werk te maken van toegankelijkheid is nu."

Voor meer informatie over Level Level Accessibility en hoe organisaties kunnen profiteren van een inclusieve aanpak: www.level-level.com/accessibility.

Level Level

Level Level is een digital agency gespecialiseerd in maatwerk websites en digitale toegankelijkheid. Met ruim 35 toegewijde professionals zetten ze zich dagelijks in om high-end websites, webshops en platformen te creëren. Door ambitie en een dosis Rotterdamse nuchterheid combineert Level Level hoge kwaliteitsstandaarden met een pragmatische insteek. Met een unieke focus op open-source, stabiliteit en een optimale gebruikerservaring, helpt Level Level klanten om hun online doelen waar te maken op ieder apparaat en voor iedereen. Daarnaast is Level Level ook afzender van het jaarlijkse Webwinkel Toegankelijkheidsonderzoek, dat zij in april 2025 weer publiceren. Klanten: Cordaid, Het Internationaal Film Festival Rotterdam, FD Mediagroep, Sunweb en ABN AMRO MeesPierson.

Meer binnen de rubriek IT, tech en social media