Rotterdam, 19 november 2024 - Sollicitanten maken voor hun sollicitatiebrief en cv volop gebruik van taalmodellen zoals ChatGPT, Copilot en Gemini. Organisaties maken zich zorgen over hoe waarheidsgetrouw deze brieven en cv’s zijn. Toch ondernemen de meeste werkgevers nog geen actie en mogen sollicitanten taalmodellen wel gebruiken. Dat blijkt uit onderzoek van Tilburg University en Rendement Uitgeverij.
Het nut van de sollicitatiebrief en het cv staat al jaren ter discussie, maar deze middelen worden nog altijd veel toegepast: 94% van de organisaties selecteert met een cv (en/of sollicitatieformulier), 80% vraagt een sollicitatiebrief. Juist bij de brief en het cv gebruiken sollicitanten AI. Met een taalmodel is het eenvoudig om deze documenten op te stellen of aan te scherpen.
In het onderzoek is organisaties gevraagd om te schatten hoeveel procent van hun sollicitanten de brief en het cv met een taalmodel schrijft. De gemiddelde schatting is voor de brief 29% en voor het cv 25%. Afgaande op eerdere onderzoeken onder sollicitanten lijken organisaties het daadwerkelijke gebruik nog te onderschatten.
Deel werkgevers veroordeelt AI-gebruik wel
Bij 79% van de organisaties mogen sollicitanten zelf bepalen of en hoe ze van een taalmodel profiteren, zolang de informatie in de brief of het cv maar overeenkomt met de werkelijkheid. 11% geeft concreet aan dat sollicitanten geen taalmodel mogen gebruiken.
18% van de organisaties stelt dat de kans dat een sollicitant op gesprek mag komen kleiner wordt als de sollicitatiebrief met een taalmodel gemaakt lijkt. Bij 37% blijft de kans even groot en voor 23% hangt het van de functie af. Bij het cv zijn organisaties iets minder streng (zie infographic).
Uiteenlopende zorgen over inzet taalmodellen
Veel werkgevers gedogen dus het AI-gebruik, maar ze hebben hier wel degelijk zorgen over:
● De werkelijke kennis en vaardigheden worden lastiger te beoordelen (62%).
● Taalmodellen moedigen sollicitanten aan om minder zichzelf te zijn (49%).
● Sollicitanten kunnen onbewust foutieve informatie verschaffen (28%).
● De privacy en vertrouwelijkheid van sollicitatiegegevens komen in het gedrang (15%).
● Sollicitanten kunnen expres foutieve informatie verschaffen (14%).
Slechts 8% van de organisaties is van plan te reageren op het gebruik van taalmodellen. Bijvoorbeeld door personeel te trainen in AI-tools en detectie, of door selectiemethoden aan te passen.
‘Een groot deel van de organisaties ontmoedigt het gebruik van taalmodellen nog niet. In deze gevallen raad ik sollicitanten aan om een taalmodel te gebruiken om hun sollicitatiebrief te verfijnen. Met behulp van een taalmodel kun je waarheidsgetrouw je kwaliteiten aantrekkelijker beschrijven, wat je kansen op de baan vergroot.’
Hoofdonderzoeker Djurre Holtrop, Tilburg University
Beoordeling op leeftijd, geslacht, foto en cv-gaten
Dit onderzoek van Tilburg University en Rendement Uitgeverij is een vervolg van een onderzoek naar de werving- en selectiepraktijken in Nederland in 2023. Vorig jaar bleken veel werkgevers in een cv naar discriminatiegevoelige kenmerken te kijken. Dat is onveranderd: 30% beoordeelt de leeftijd, 16% het geslacht en 15% een foto. Dit jaar is ook gevraagd of werkgevers ‘gaten in het cv’ beoordelen. 65% blijkt dit te doen; sollicitanten moeten dus goed bedenken hoe zij zulke gaten presenteren.
Het aantal organisaties dat social media van sollicitanten screent, is iets afgenomen. Ruim een vijfde van de selecteurs geeft toe dat te doen. Ze kijken vooral naar LinkedIn (97%), Facebook (60%) en Instagram (45%). In de meeste gevallen worden bij de screening niet alle privacyregels nageleefd.
Voor het onderzoek zijn 1.234 professionals met kennis van werving en/of selectie geënquêteerd (vooral HR-professionals, recruiters, leidinggevenden en directieleden). De vragenlijst is vanuit álle sectoren ingevuld. Bij de meeste respondenten is het afgelopen jaar personeel aangenomen. 12% verwelkomde zelfs meer dan 100 werknemers. De komende tijd publiceert Rendement Uitgeverij meer resultaten. Houd hiervoor het thema Werving en selectie en LinkedIn in de gaten. In het artikel ‘AI-chatbots veranderen het speelveld bij sollicitaties’ is meer te lezen over de resultaten rondom AI.
Dit is een origineel bericht van Rendement Uitgeverij