Highlights programma 2025

30 JAN 2025 17:20 | Kunstmuseum Den Haag

Aan het begin van 2025 kijkt Kunstmuseum Den Haag uit naar een jaar met een bijzondere en omvangrijke impressionisme-tentoonstelling, een filmische modetentoonstelling, nieuwe ontdekkingen voor het Nederlandse publiek en meesterlijke schilders van onze tijd. Hier volgt een overzicht van enkele hoogtepunten uit het tentoonstellingsprogramma van het nieuwe jaar. 

Nieuw Parijs: van Monet tot Morisot 

15 februari 2025 t/m 9 juni 2025

In het voorjaar van 2025 presenteert Kunstmuseum Den Haag Nieuw Parijs: een grote impressionisme-tentoonstelling waarin de verbeelding van Parijs centraal staat. In 1867 schildert Claude Monet drie bijzondere stadsgezichten van Parijs. Vanaf het balkon van het Louvre verbeeldt hij het uitzicht over een bruisend Parijs. De werken worden beschouwd als een keerpunt in de kunstgeschiedenis. Monet keert de klassieke kunst letterlijk de rug toe om het moderne leven op straat vast te leggen. Het is het startschot van het impressionisme. 

Kunstmuseum Den Haag brengt deze drie werken voor het eerst in Nederland samen. Aan de hand van 65 werken uit het ontkiemende Franse impressionisme, waaronder tal van internationale bruiklenen, vertelt Nieuw Parijs het verhaal over een stad in transitie. Vanaf het balkon van het Louvre kijkt Monet uit over een wereldstad in een onstuimige tijd van sociale omwentelingen. In de hoogtijdagen van Haussmanns stadsvernieuwing ontstaat het Parijs dat wij nu kennen en veelal bewonderen: een stad van romantiek, licht, brede boulevards en grandioze parken. Maar deze schoonheid heeft een keerzijde. De transformatie betekent ook het verdrijven van arme bewoners en de uitbuiting van arbeidsmigranten. Deze ongelijkheid zal leiden tot onrust en geweld. In een bloedige burgeroorlog eist de werkende klasse Parijs op. Het conflict legt de stad in puin. Dit Parijs vormt de kraamkamer van het revolutionaire impressionisme, een stroming die de mythe van Parijs vormt en viert.

New New Babylon: Visions for Another Tomorrow

29 maart t/m 31 augustus 2025

Kunstmuseum Den Haag biedt dit voorjaar ruimte aan nieuwe vergezichten. In New New Babylon: Visions for Another Tomorrow delen toonaangevende en opkomende beeldend kunstenaars, ontwerpers, denkers, collectieven en activisten hun perspectieven vanuit de hele wereld. Waar komen we vandaan, waar zijn we en waar willen we naartoe? Startpunt is het visionaire project New Babylon (1956-1974) van Constant Nieuwenhuys, een sleutelwerk in de collectie Kunstmuseum Den Haag. Hierin gaf hij vorm aan een samenleving voor ultieme creativiteit en vrijheid om te spelen. Gebaseerd op Johan Huizinga’s concept van de homo ludens zou de mens zich volgens Constant in een utopische wereld vrij kunnen bewegen zonder de last van werk, oorlog en bezit. Makers van nu laten zien dat Constants zoektocht nog verre van voltooid is. 

De bezoeker wordt in deze prikkelende tentoonstelling langs tientallen monumentale werken en verschillende werelden gevoerd. Hiermee gaat Kunstmuseum Den Haag de verbinding aan met grote thema’s in de samenleving – van lokaal en landelijk tot mondiaal. In juni 2025 vindt de NAVO-top plaats in ‘de achtertuin’ van het Kunstmuseum. De uitgelezen kans om de kracht, schoonheid en noodzaak van radicale verbeelding te tonen. Met een publieksprogramma als integraal onderdeel van de tentoonstelling zoekt het museum aansluiting met de stad, de politiek en de wetenschap.

Titanic: Mode, Mythe, Moderniteit (werktitel) 

27 september 2025 t/m 18 januari 2026

Ruim een eeuw geleden raakte het ‘onzinkbare schip’ een ijsberg en the rest is (movie) history. In Titanic: Mode, Mythe, Moderniteit (werktitel) komen originele kostuums uit de film Titanic samen met historische kostuums uit de collectie van Kunstmuseum Den Haag. De film toont – naast de romance tussen Rose en Jack – een beeld van een ramp die een grote impact heeft op de moderne wereld en door velen wordt gezien als the end of an era. Kunstmuseum Den Haag brengt de populaire film uit 1997 in deze bijzondere modetentoonstelling tot leven.  

De kostuums schetsen een beeld van de periode 1908 tot 1918: een revolutionaire tijd in de mode. Korsetten worden afgeworpen en felle kleuren vervangen de zachte poedertinten van de belle epoque. Het zijn de jaren van vernieuwers als Paul Poiret en Coco Chanel. Een tijd waarin vrouwen strijden voor kiesrecht en het vertrouwen in technologische vooruitgang onbegrensd is. Feminisme krijgt vorm in moderne, praktische kostuums - in een maatschappij waarin klassenverschillen en uitsluiting juist ook met mode worden vormgegeven. Bovendien sprankelt deze onderbelichte periode in modegeschiedenis juist van moderniteit, in een wereld vol oorlogsdreiging en dansen op de rand van de vulkaan.  

Mode, mythe en moderniteit komen samen in de film Titanic, maar ook in de tentoonstelling. De historische- en filmkostuums worden aangevuld met eigentijdse ontwerpen: kanten kleding om bij weg te dromen, of juist mode gemaakt om in te vluchten, voor stadsnomades, om te dragen bij oorlog of andere rampen. Dit maakt de modetentoonstelling Titanic in Kunstmuseum Den Haag een verhaal over toen, maar verrassend genoeg juist ook een verhaal over nu.  

Maria Pinińska-Bereś

8 maart t/m 17 augustus 2025 (data onder voorbehoud)

Is a Woman a Human Being? De feministische, baanbrekende kunstenaar Maria Pinińska-Bereś (1931-1999) is met haar zachte doch krachtige sculpturen, vooruitstrevende performances en installaties haar tijd ver vooruit. Ze zou zelfs de Poolse voorloper van Marina Abramović genoemd kunnen worden. Geïsoleerd in het communistische Polen tijdens de tweede feministische golf in het westen weet ze toch deze tijdsgeest te vangen met haar werk. Roze is haar signature kleur en eigent ze zich toe als een symbool voor vrijheid van vrouwen. Met haar scherpzinnige werken gaat ze in op de rol van de vrouwelijke kunstenaar in een patriarchale wereld, machtsstrijd, seksualiteit en politieke rebellie.

In 1979 was deze bijzondere kunstenaar al te zien in de groepstentoonstelling Feministische Kunst Internationaal in het museum. Kunstmuseum Den Haag presenteert nu de eerste solotentoonstelling van de in Polen befaamde Pinińska-Bereś in Nederland. Een primeur voor het Nederlandse publiek!

Lois Dodd – Framing The Ephemeral (werktitel)

30 augustus 2025 t/m 4 januari 2026

Kunstmuseum Den Haag presenteert in het najaar van 2025 de eerste Europese overzichtstentoonstelling ooit van de Amerikaanse schilder Lois Dodd (1927) met zo’n 120 werken - zoals ook door de New York Times aangekondigd. Dodd is al bijna acht decennia actief. Al die tijd houdt ze vast aan haar eigen vorm en stijl en ze schildert op 97-jarige leeftijd nog bijna elke dag. Haar werken bevinden zich ergens op het spectrum tussen figuratie en abstractie – zo liet ze zich onder andere inspireren door Mondriaan. Ze schildert vooral observaties van haar directe omgeving. Groene landschappen, gedetailleerde close-ups van bloemen, nachtelijke hemels, dichtbegroeide bossen, ramen, waslijnen, verweerde houten schuren en stadsgezichten zonder mensen. 

Dodd speelde een belangrijke rol in de kunstscene van naoorlogs New York en ze was in de jaren 1950 een van de oprichters van Tanager Gallery: een plek waar kunstenaars zelf zorgden voor ruimte en aandacht om hun werk tentoon te stellen. Ze trok op met kunstenaars als Willem de Kooning, Alex Katz en Fairfield Porter en werkte geregeld met hen in Maine. Momenteel wordt haar werk volop getoond in de Verenigde Staten, maar dat duurde even: ze had pas in 2012 (op 85-jarige leeftijd) haar eerste grote tentoonstelling. Haar indrukwekkende schilderijen komen nu eindelijk ook naar Nederland!

Mohammed Sami: Fire Exit

22 maart t/m 29 juni 2025

KM21 presenteert de eerste solotentoonstelling in Nederland van Mohammed Sami. Zijn raadselachtige, suggestieve schilderijen verkennen de onbetrouwbaarheid of kwetsbaarheid van het geheugen. Hoewel zijn taferelen nooit figuren tonen, is een menselijke aanwezigheid altijd voelbaar, of het nu gaat om claustrofobische huiselijke interieurs, spookachtige landschappen of beladen alledaagse objecten. In zijn werk put Sami uit persoonlijke ervaringen en herinneringen. De ambiguïteit van de voorstellingen (waar kijken we naar?) zorgt er echter voor dat deze het individuele niveau ontstijgen en refereren aan universele gevoelens van melancholie, rouw, verlangen en ontheemding. 

Mohammed Sami (1984, Bagdad, Irak) woont en werkt in Londen. Hij studeerde aan het Instituut voor Schone Kunsten in Bagdad, de Ulster University-Belfast School of Art en Goldsmiths College in Londen. Recent was zijn werk te zijn in onder meer Blenheim Palace, Woodstock; MoMA, New York; Tate Britain, Camden Art Centre en Hayward Gallery, London.

Publieksprogramma

Kunstmuseum Den Haag organiseert bij de tentoonstellingen een uitgebreid publieksprogramma. Samen met lokale, nationale en internationale partners ontwikkelen we activiteiten die aansluiten bij first time bezoekers, museum addicts, gezinnen en scholieren. Kijk voor de meest actuele informatie op Activities | Kunstmuseum Den Haag.

Bijschriften, van boven naar beneden: Claude Monet, Quai du Louvre, 1867, Kunstmuseum Den Haag | Edwin Zwakman, At Night I See The Future, augmented reality, 2019-ongoing | Reiskostuum voor aan boord, in: La Femme Chic, 1912 | Maria Pinińska-Bereś, Landscape Annexation, 1980, from the family archives, © The Maria Pinińska-Bereś and Jerzy Bereś Foundation and The Approach London | Lois Dodd, Sun in Hallway, 1978, © Lois Dodd, privécollectie, courtesy Alexandre Gallery, New York | Mohammed Sami, Fire Exit, 2024, courtesy Mohammed Sami & Modern Art, London | Download beeld via: https://www.kunstmuseum.nl/nl/pers/highlights-programma-2025

Meer binnen de rubriek Kunst en cultuur