PayPal: Ondanks huidige economische situatie blijft doneren aan goede doelen populair

06 DEC 2022 15:52 | Paypal

Amsterdam, 1 december 2022 – De helft van de Nederlanders geven aan dat ze evenveel aan goede doelen blijven doneren ondanks de huidige economische situatie. 13% geeft zelfs aan meer te willen doneren de komende tijd. Bij diegenen die minder gaan doneren is inflatie de oorzaak. Hiernaast geeft 1 op de 3 aan dat ze meer willen doneren tijdens de feestdagen. De belangrijkste reden hiervoor is dat ze tijdens deze periode meer aan anderen denken die het minder goed hebben. Van de verschillende generaties vinden Gen Z’ers het doneren aan goede doelen het belangrijkst (60%). Dit blijkt uit een onderzoek van PayPal in samenwerking met Direct Research over donatiegedrag onder 1000 Nederlanders in het teken van de Month of Giving.¹ 

Collectebus nog steeds het meest populair 

De collectebus is nog steeds de populairste manier om te doneren (46%), gevolgd door bankoverschrijving (38%) en via automatische incasso (31%). Het aandeel dat donaties via online platforms of social media doneert is groter onder Gen-Z’ers. Onder Millennials is juist het aandeel dat per collectebus doneert groter. Gen-Z en Millennials doneren online hogere bedragen dan bij fysieke donaties: 42% doneert online meer dan €50 per jaar, ten opzichte van 20% die meer dan €50 fysiek doneert. 

PayPal haalde in een paar maanden met microdonaties 75.000 euro op voor The Hunger Project

PayPal maakt sinds dit jaar micro-donaties aan goede doelen tijdens online aankopen mogelijk in Nederland. De functie Give at Checkout² biedt consumenten de mogelijkheid om €1 te doneren wanneer zij online aankopen doen met PayPal. Tot nu toe hebben PayPal-gebruikers al meer dan 75.000 euro aan The Hunger Project gedoneerd via Give at Checkout.

“PayPal heeft dit jaar haar klanten de mogelijkheid geboden om veel goede doelen te helpen ondersteunen. De microdonatie is een gemakkelijke manier voor consumenten om te geven wat ze kunnen, wanneer ze dat kunnen,” legt Maarten Zwaan, Market Lead PayPal Benelux & Ierland uit.PayPal wil met Give at Checkout doneren zo laagdrempelig mogelijk maken om mensen in nood op een soepele manier te steunen met een bijdrage.”

Meeste mensen kennen goed doel via omgeving

Nederlanders kennen de goede doelen die zij steunen meestal via hun omgeving (40%) en/of een collecte aan de deur (36%). Daarbij is bij het maken van een keuze voor deze doelen vooral vertrouwen (60%) van belang. Twee op de vijf Nederlanders steunen meer dan 2 goede doelen. Zij steunen vooral goede doelen die betrekking hebben op gezondheid (47%), dieren (37%) en armoedebestrijding (32%). 

------------------------

Over PayPal  

PayPal is al meer dan 20 jaar koploper in de revolutie van het digitale betalingsverkeer. Door gebruik te maken van technologie om financiële diensten en handel handiger, toegankelijker en veiliger te maken, stelt het PayPal-platform miljoenen consumenten en handelaren in meer dan 200 markten in staat om deel te nemen en te gedijen in de wereldeconomie. Ga voor meer informatie naar paypal.com

------------------------

¹Methodologie onderzoek: Onderzoeksrapport geproduceerd door PayPal, gebaseerd op een onderzoek uitgevoerd door Direct Research met n=526 Millennials en n=541 Gen Z. Het bevat algemene observaties over trends in donatiegedrag onder Millennials en Gen Z. 

Het door Direct Research uitgevoerde consumentenonderzoek bestond uit een online enquête van 19 vragen onder mensen uit de generatie Millennials (27-42 jaar) en Generatie Z (18-26 jaar). Het onderzoek vond plaats tussen 28 oktober tot 8 november 2022.

²PayPal-gebruikers hebben ook de mogelijkheid om hun favoriete goede doel te selecteren in hun PayPal-account (desktop of op de app), dus elke keer dat ze afrekenen zien ze hun favoriete goede doel vermeld en hebben ze de optie om €1 te doneren. Om hun favoriete goede doel in te stellen, moeten klanten inloggen op hun rekening, naar de fundraiser hub gaan op desktop, of direct in het Giving tabblad van de app. Ze kunnen goede doelen zoeken en wanneer ze geselecteerd zijn, klikken ze op het hartsymbool op het profiel van het goede doel.  

Meer binnen de rubriek Algemeen nieuws