Nederlandse naamcreatie kent geen grenzen meer
Naamcreatie is het verborgen kindje onder de marketingbureaus. Je hoort vaak weinig van ze. Toch doen ze belangrijk werk, ze staan vaak aan de wieg van menig nieuw merk. Namarama timmert hard aan de weg.
Na onze succesvolle internationale naamgeving voor de vegan ‘kip’ van Subway (Taste Like Chicken, met trademark T.L.C.™, in 10 Europese landen uitgerold) is er nu weer een nieuwe naam die heel Europa bestormt: Stryk.
Nieuwe naam voor BUX X: Stryk
Stryk is de nieuwe naam van de app die eerst BUX X heette. De online broker wilde voor de CFD-handel zich losweken van de aandelenhandel met de naam BUX en riep de hulp van Namarama in. Binnen enkele weken was de nieuwe naam een feit en nu in heel Europa actie. Stryk past goed bij het vooral masculiene imago van de volatiele CFD-handel. Toeslaan op het juiste moment.
Pearle zet in op Pearle Studio
Een andere nieuwe naam voor Nederland en België die hier is ontwikkeld: Pearle Studio. Het chique zusje van de Pearle winkels is inmiddels in vele steden zichtbaar aanwezig. Irma Gros, marketing manager van Pearle zegt hierover: "De samenwerking met Namarama is ons zeer goed bevallen. De methode die zij hanteren werkt snel en is efficiënt. Wij waren blij met de longlists en de brand analyse. Namarama is een no-nonsense bureau met een eigen manier van werken."
Van Heinosoft naar upMention: wij kennen het geheim van Google
Verder was er nog de naamswijzing die op vele billboards zichtbaar is: upMention. Dit in online search gespecialiseerde bureau vond de oude naam Heinosoft niet meer passen bij hun ambitieniveau. Vandaar een frisse nieuwe naam met internationale allure, upMention. Deze naam is zowel in Nederland als Kenia actief.
Het in 2016 opgerichte naamcreatiebureau Namarama van Floris Hülsmann heeft steeds meer ambities richting het buitenland. Hij zegt daarover: “Ik zie steeds meer internationale merken die starten met een sterke naam naar aanleiding van de nieuwe strategie. Door de gezamenlijke zoektocht naar een nieuwe naam wordt die strategie alleen maar helderder. Als de passende naam is gevonden is de marketing die je vervolgens maakt slechts een invuloefening.”
Over Floris Hülsmann en Namarama
Na 20 jaar werken als prijswinnend copywriter bij de grote reclamebureaus wist Floris een ding zeker: namen maken is het mooiste wat er is.
Sinds 2016 is er Namarama. Daarin nemen wij het lastige traject van namen bedenken uit handen en helpen zo bedrijven en merken aan de juiste positionering. Onze methode maakt stap-voor-stap duidelijk waar je met je bedrijf heen wilt en welke kansen er voor jou zijn met een nieuwe naam. Daarbij gebruiken we inzichten uit marketing, psychologie, taalkunde en merkstrategie.
Hülsmann schreef het boek “Maak je naam onvergetelijk” en maakt twee podcasts over naamgeving: De Namarama Show en De Zo Genaamde Podcast. Opdrachtgevers zijn o.a. ABN-AMRO, BUX, Cohedron, DPG Media, HOPR, Pearle, Subway, TUI en Zilveren Kruis. En scholen en overheid: de Gemeente Deventer, Porteum in Lelystad en het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen.
“Een naam kun je vaak maar één keer kiezen, wij weten hoe je die keuze het beste kunt maken” Floris Hülsmann
Dit is een origineel bericht van Namarama