Succesvol productiehuis Marmalade maakt miljoenenwinst in 2018

02 APR 2019 07:00 | Marmalade

GENT – Het Gentse productiehuis Marmalade heeft het afgelopen jaar een brutowinst behaald van ruim 11 miljoen euro. Sinds de oprichting in 2013 weet het media- en entertainmentbedrijf met zijn succesvolle films, tv-series, muziek en musicals een groot publiek aan te spreken en honderdduizenden kijkers en bezoekers te trekken.

De creatieve duizendpoten van Marmalade blijken goede voelsprieten te hebben voor wat het publiek aanspreekt. Bijna alle films die het productiehuis uitbracht trokken meer dan 100.000 bezoekers naar de bioscoop, met een record van 190.000 verkochte tickets voor ‘Wat Mannen Willen’. De succesvolle gevangenisserie Gent West, waarvan dit jaar het tweede seizoen te zien is bij VIER, trekt steevast meer dan 200.000 kijkers, met uitschieters tot 320.000. Naar de musical ‘Beauty & The Beast’ kwamen in drie weken tijd 65.000 musicalliefhebbers kijken. Daarnaast wist het productiehuis te scoren met de nieuwe jongerengroep CoolKids.

Mede dankzij een financiële injectie werd 2018 opnieuw een succesvol jaar. Marmalade behaalde een brutowinst van 10,6 miljoen euro op een omzet van 22,5 miljoen. Marmalade Live boekte een brutowinst van 739.000 euro op een omzet van 1,3 miljoen.

Muziek en tv-drama

In 2018 verraste Marmalade de entertainmentwereld met de CoolKids. Met de nieuwe jongerengroep van een twintigtal coole tieners, die aanstekelijke liedjes zingen en hun beste dansmoves tonen, zette het productiehuis zijn eerste ambitieuze stappen in de muziekwereld. De groep bracht vier singles uit die samen ruim 150.000 keer zijn bekeken op YouTube, waar ze een veelbekeken eigen kanaal heeft. CoolKids weet Nederlandstalige muziek weer hip te maken bij jongeren. De groep brengt popnummers met een leuke beat, die buiten de lijntjes durven te kleuren en handelen over de leefwereld van kinderen. De leden worden daarbij ondersteund door topcoaches.

Met het spannende gevangenisdrama ‘Gent West’ laat Marmalade zien dat het ook het format van de tv-reeks tot in de puntjes beheerst. Voor de opnames wordt een volledige gevangenis nagebouwd in een loods. De eerste reeks werd in 2017 uitgezonden en wist een trouw publiek aan de buis te kluisteren. Dit jaar zendt VIER het tweede seizoen uit. Dat is ook te zien op Telenet en op dvd.

Romantische komedie

De eerste langspeelfilm ‘Wat Mannen Willen’ uit 2015 bleek meteen een schot in de roos voor Marmalade. Het regiedebuut van Filip Peeters, een romcom over zes Gentenaars op zoek naar geluk en liefde, lokte ondanks de concurrentie met internationale kaskrakers als ‘The Hunger Games’ en de Bondfilm ‘Spectre’ heel wat bezoekers naar de filmzalen. De cast bestond uit diverse bekende Vlaamse acteurs als Jonas Van Geel, Evelien Bosmans, Nathalie Meskens, Louis Talpe en Jan Decleir.

In 2017 lanceerde het productiehuis opnieuw een romantische komedie met ‘Allemaal Familie’. De regie was deze keer in handen van Dries Vos. Bart Peters schreef het titelnummer.

Disney + Marmalade = succesformule

In 2016 zet Marmalade zijn eerste stappen in de wereld van live-entertainment met de musicalversie van ‘Beauty & The Beast’. Het productiehuis kreeg van Disney toestemming om de magie van de musical een innoverende twist mee te geven. Ish Ait Hamou verzorgde de choreografie en de hoofdrollen werden ingevuld door Josje Huisman en Jan Schepens. Het publiek kwam in groten getale kijken en genoot met volle teugen van een waar totaalspektakel.

De bonzen van Disney bleken in hun nopjes met de creatieve aanpak van het Gentse productiehuis, want amper een jaar later toverde Marmalade Flanders Expo Gent om tot een wondere onderwaterwereld voor de productie van ‘De Kleine Zeemeermin’. Het resultaat oogde opnieuw spectaculair met decorwissels en veel visuele effecten. Naast Ianthe Tavernier in de rol van Ariel kreeg ook de rest van de musicalcast een open doekje van publiek én vakpers.

Het zijn successen die smaken naar meer. ,,We kijken de toekomst dan ook zelfverzekerd in de ogen en hebben slechts één ambitie: topentertainment blijven produceren,” aldus Yoshi Aesaert Marmalade’s CEO.

Meer informatie: https://www.marmalade.tv/ 

Meer binnen de rubriek Entertainment