Recap 2024: wat maakte de e-commerce-sector door?

28 JAN 2025 10:13 | Traffic Family

De e-commerce-sector heeft in 2024 wederom een groei doorgemaakt, waarbij belangrijke trends, innovaties en een stijgende vraag naar online aankopen een belangrijke rol speelden. Dit blijkt uit verschillende cijfers.

Groei van e-commerce in 2024

Het gebruik van e-commerce bleef in 2024 onverminderd toenemen, waarbij het draait om het doen van online aankopen in verschillende webshops. Zo was het aantal online aankopen dit jaar wederom gestegen. Volgens de cijfers van het CBS is het aantal aankopen in 2024 zelfs een hoogtepunt geweest ten opzichte van de vorige jaren. Maar liefst 80,8 procent van de bevolking heeft in dit jaar weleens een online aankoop gedaan. Ter vergelijking: in 2023 lag dit percentage op 78,5 procent en in 2022 op 73,5 procent.

Belangrijkste trends van 2024 in e-commerce

Naast de groei en het aantal online aankopen in 2024, speelden er in dit jaar ook een aantal trends een rol in de e-commerce-sector.

  • Duurzaamheid kreeg in dit jaar een grotere rol, waarbij verpakkingsinnovaties en CO2-neutrale bezorging belangrijke pijlers waren.
  • Daarnaast was de snelle levering van pakketten ook een trend. Veel e-commercebedrijven zijn grote concurrenten op dit gebied. Denk maar aan het concept ‘vandaag besteld, morgen in huis’.
  • Abonnementen hebben eveneens terrein gewonnen, waarbij klanten regelmatig - wekelijks of maandelijks - producten ontvangen op basis van een doorlopend abonnement. Deze trend biedt gemak voor consumenten en stabiliteit voor webshops.


Technologische innovaties in 2024

Technologische innovaties hebben de sector in 2024 aanzienlijk beïnvloed. Zo heeft AI verschillende processen geoptimaliseerd binnen de e-commerce-sector. AI werd bijvoorbeeld ingezet voor de klantenservice, gerichte productaanbevelingen of het automatiseren van mails.

Naast AI werd ook AR een hit in 2024. Dankzij augmented reality kunnen consumenten vanuit hun eigen omgeving een product virtueel bekijken. Dit biedt hen de mogelijkheid om bijvoorbeeld meubels in de woonkamer te plaatsen of make-up te testen zonder de producten fysiek in huis te hebben.

De toekomst van e-commerce

E-commerce heeft zich in 2024 ontwikkeld op positief vlak, en de verwachting is dat dit in 2025 niet minder zal worden. Zo worden er in dit jaar ook weer enige trends verwacht. Denk bijvoorbeeld aan AI, maar dat ook social media steeds vaker wordt ingezet als verkoopkanaal voor webshops. Ook nieuwe technologieën zoals voice search zal een belangrijke trend kunnen worden in 2025.

Daarnaast blijft blijft zichtbaarheid een cruciale factor in het succes van een webshop. Een hoge positie in zoekmachines blijft belangrijk om op te vallen tussen de concurrenten. SEO en linkbuilding vormen hierbij onmisbare strategieën die door webshops kunnen worden ingezet, waarbij een linkbuilding platform ondersteuning kan bieden. Linkbuilding kan ervoor zorgen dat de positie van webshops in zoekresultaten wordt verbeterd.

Meer binnen de rubriek Winkels en consumentenmarkt