De grootste webshops van Nederland blijven ontoegankelijk voor mensen met visuele en/of motorische beperkingen. Over precies één jaar, op 28 juni 2025, gaat de European Accessibility Act in. Daarmee wordt digitale toegankelijkheid voor e-handelsdiensten (webwinkels) een wettelijke verplichting. Mensen met een beperking kunnen niet altijd fysiek winkelen. Voor deze groep biedt online winkelen een uitkomst. Uit onderzoek blijkt dat ook online winkelen niet altijd een optie is. Bij veel webshops wordt onvoldoende of zelfs geen rekening gehouden met toegankelijkheid.
De 15 grootste online winkels zijn tijdens dit onderzoek handmatig getoetst op toegankelijkheid. Bij 8 van de 15 webwinkels bleek het onmogelijk om een bestelling te plaatsen met behulp van hulp technologieën, zoals het toetsenbord of een schermlezer. Dat betekent dat mensen die geen muis kunnen gebruiken, bijvoorbeeld vanwege een motorische of visuele beperking, niet online kunnen winkelen bij Coolblue, Zalando, Amazon, Wehkamp, IKEA, Belsimpel, H&M en HEMA.
Webwinkels Bol, Albert Heijn, Jumbo, HelloFresh, GAMMA en MediaMarkt houden rekening met toegankelijkheid. Het bestellen van een product is mogelijk, maar kost veel moeite. Alleen Apple springt eruit om haar toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid.
Toegankelijke webwinkel noodzakelijk
In Europa heeft 27 procent van de bevolking een beperking. In Nederland is dat aantal 32 procent. Dat betekent dat een op de drie Nederlanders momenteel moeite kan ervaren bij het online winkelen.
Caitlin de Rooij, Accessibility Consultant bij Level Level: “Vaak worden mensen met een beperking door de retailer als aparte doelgroep gezien. Een doelgroep is echter een bepaald marktsegment, iedereen uit dit segment kan een beperking hebben of krijgen. Dat betekent niet dat diegene niet meer binnen de doelgroep valt. Het internet moet voor iedereen toegankelijk zijn.”
Achteruitgang in toegankelijkheid
Level Level voerde het webwinkel toegankelijkheidsonderzoek voor het derde jaar op rij uit. Zij zien een achteruitgang in toegankelijkheid. Alleen webwinkels MediaMarkt, Jumbo en Bol scoren beter in het meest recente onderzoek. De overige webwinkels zijn in score gedaald. Bij Coolblue en Amazon is het door de toevoeging van een ontoegankelijke CAPTCHA niet meer voor iedereen mogelijk om te bestellen. Een CAPTCHA is een soort puzzel die bedoeld is om spam te voorkomen. Een bekend voorbeeld is “Selecteer alle afbeeldingen met verkeerslichten”, waar 9 vakken met afbeeldingen te zien zijn. Mensen die geen muis kunnen gebruiken, kunnen de CAPTCHA niet oplossen en kunnen hierdoor niet verder in het bestelproces.
Toegankelijkheid als standaard
Taeke Reijenga, CEO bij Level Level: "Een toegankelijke website is door iedereen goed te gebruiken, ongeacht diens vaardigheden of beperkingen. Als een gebruiker met een beperking ergens niet kan bestellen, waar een iemand zonder beperking dat wel kan, is dat niet de schuld van die gebruiker. Het probleem is de website die toegankelijkheidsfouten bevat."
Tijdens het onderzoek is er gekeken naar toetsenbordbesturing en het gebruik van een schermlezer. Een ontoegankelijke website kan echter gevolgen hebben voor verschillende soorten gebruikers: mensen met een permanente visuele, auditieve, motorische of cognitieve beperking; mensen met een tijdelijke beperking, zoals een gebroken arm; of mensen met een situationele beperking, zoals beperkt zicht vanwege zonlicht op het scherm. Een toegankelijke website verbetert de gebruiksvriendelijkheid voor iedereen.
Toegang tot online winkelen is voor veel mensen met een beperking een deur naar onafhankelijkheid. Een toegankelijke webwinkel zorgt voor de vrijheid om zelf inkopen te kunnen doen. Level Level benadrukt de noodzaak voor webwinkels om prioriteit te geven aan het voldoen aan de wetgeving tegen juni 2025. Zo komt een inclusieve online winkelervaring voor iedereen dichter bij.
Link naar webwinkelonderzoek: https://level-level.com/nl/webwinkel-onderzoek-2023/
Over Level Level: https://level-level.com/nl/
Dit is een origineel bericht van Level-Level BV