In maart 2017 heeft Google de nieuwe Fred Update uitgerold. Na Google Panda, Penguin en Hummingbird is dit het zoveelste algoritme dat gaat draaien. Voor velen kwam deze update als een donderslag bij heldere hemel, want er werd niet of nauwelijks aangekondigd dat Google Fred een aantal maanden geleden een belangrijke rol ging spelen in de wereld van SEO. Toch vond de zoekmachinegigant het nodig om deze door te voeren. Maar wat houdt deze nieuwe update eigenlijk in? En wat voor effect gaat dit hebben op de rankings?
Het nut van algoritmes
Voordat duidelijk wordt wat Google Fred daadwerkelijk inhoudt, is het goed om te achterhalen waar alle algoritmes goed voor zijn. Zoals voor velen bekend probeert Google de beste resultaten te tonen voor bezoekers. Dit gebeurt op basis van alle algoritmes. Hoe dit precies in zijn werk gaat weet niemand, omdat een algoritme uit verschillende wiskundige formules bestaat dat voor een mens onbegrijpelijk is. Deze wiskundige formules berekenen op basis van verschillende factoren of een website aan de juiste eisen voldoet. Als daar sprake van is, dan is de kans groot dat deze een goede positionering in de zoekresultaten verkrijgt. En door alle updates wordt Google steeds handiger in het beoordelen van websites en kan er sneller onderscheid worden gemaakt tussen goed en slecht.
Voorheen kon een website door irrelevante backlinks hoog komen in de rankings. Tegenwoordig is dat niet meer zo en gaat het steeds meer om kwaliteit in plaats van kwantiteit. Google wil dat websites op een eerlijke manier hun rankings verdienen en niet via spamachtige praktijken. Met de Google Fred update wordt hier sneller een stokje voor gestoken en kunnen websites worden tegengehouden die onnatuurlijk te werk gaan. Hoewel dit eigenlijk het werk van Google Penguin 4.0 is, zo gaat Google Fred hier een handje bij helpen om binnen afzienbare tijd het kaf van het koren te scheiden.
Strafpunten voor een website
Kort gezegd gaat Google Fred ervoor zorgen dat websites worden afgestraft die beperkte content van lage kwaliteit hebben en die enkel zijn gemaakt voor het verdienen van geld door middel van advertenties of iets soortgelijks. Ook gaat Google door deze update steeds sneller Black Hat van White SEO onderscheiden. Websites die bijvoorbeeld gebruik maken van Private Blog Networks (PBN) om backlinks te genereren en daarmee hun posities willen verdienen, worden keihard gedropt in de zoekresultaten. In het ergste geval worden deze websites helemaal verwijderd uit de rankings.
Op 6 juni 2017 werd Keyboost opgerold vanwege een linknetwerk, omdat ze Black Hat technieken hadden toegepast voor linkbuilding. Maandenlang hebben zij de verkeerde strategie gekozen en daar betalen ze nu hun prijs voor. Websites met verkeerde doeleinden zijn bij deze dan ook gewaarschuwd.
Hoe moet het dan wel?
Met al deze updates lijkt het misschien steeds moeilijker om een hoge positie in de zoekresultaten te krijgen. Toch is het niet onmogelijk om binnen afzienbare tijd te gaan ranken. Het enige wat daarvoor nodig is, is een kwaliteit en geduld. Een website met kwalitatieve content die is afgestemd op de doelgroep draagt enorm bij aan de juiste gebruikerservaring. Het doel van Google is om de juiste resultaten te tonen en daar spelen content en relevante backlinks een belangrijke rol in. Wanneer dit aanwezig is, dan is de kans groot dat een website hoger in de zoekresultaten terechtkomt.
Dit is een origineel bericht van LEQUAL B.V.
Ga naar alle berichten van deze organisatie.