Nieuwe website Hoodhunt draait rollen op stagnerende woningmarkt om
Nu het huizenaanbod steeds schaarser wordt en de prijzen steeds verder stijgen, draait het Nederlandse Hoodhunt de woningmarkt om. De nieuwe website is een ‘omgekeerd Funda’ waar kopers hun favoriete buurt en specifieke woonwensen kunnen aangeven, waarna woningeigenaren daarop kunnen reageren.
Door de rollen om te draaien en te focussen op potentiële kopers die een woning zoeken in plaats van op alle huizen die te koop staan, denkt initiatiefnemer Erwin de Wekker een belangrijke stap te zetten om de stagnerende woningmarkt vlot te trekken en meer transparant te maken. Door direct contact tussen kopers en verkopers mogelijk te maken hoeven prijzen bovendien niet exorbitant te stijgen.
Uit onderzoek van de NVM blijkt dat 68 procent van de Nederlandse woningbezitters verhuisplannen heeft en 30 procent binnen twee jaar wil verhuizen. Toch wisselt jaarlijks slechts 5 procent van de huizen van eigenaar. ,,Er blijkt een grote groep mensen te zijn die wél wil verkopen, maar geen zin en tijd heeft in het gedoe eromheen,” zegt De Wekker. ,,Bijvoorbeeld het selecteren van de juiste makelaar, het opknappen van de woning, foto’s maken voor de verkoop, enzovoort.”
Op Hoodhunt.nl kunnen mensen die op zoek zijn naar een nieuw huis op een digitale kaart aangeven in welke buurt ze willen wonen, hoeveel kamers ze wensen en in welke prijsklasse ze zoeken. Woningeigenaren uit die buurt zien wie er interesse heeft en kunnen direct contact opnemen, zonder tussenkomst van makelaars en andere tussenpersonen. Zo brengt het platform op een laagdrempelige en transparante manier vraag en aanbod bij elkaar en voorkomt het een prijsopdrijvende biedingsrace. Het gevolg: er komen extra woningen vrij op de woningmarkt waardoor de doorstroom verbetert.
De Wekker kwam op het idee toen hij zelf een ander huis zocht in Amsterdam. ,,We hadden ons oog laten vallen op een leuke wijk, maar op Funda, Jaap en bij makelaars stond niet één woning te koop,” vertelt hij. ,,Toen zijn we overal op de ouderwetse manier briefjes in de brievenbus gaan doen, waarin we aangaven dat we een huis in de wijk wilden kopen. Diezelfde avond kregen we al de eerste reacties binnen. Uiteindelijk leidde dat tot acht bezichtigingen, hebben we op twee huizen een bod uitgebracht en hebben we een van die twee gekocht. Nu wonen we sinds 2016 in onze favoriete buurt.”
In feite is Hoodhunt de digitale vertaling van deze aanpak. De Wekker wil met het platform de menselijke maat terugbrengen op de verzakelijkte woningmarkt. Waar de branche bekendstaat om de hoge bemiddelingskosten, vraagt de site slechts een gering bedrag voor het met elkaar in contact brengen van partijen. Hierdoor is het platform toegankelijk voor zoveel mogelijk mensen. ,,We maken ons grote zorgen over de situatie op de woningmarkt. De balans is weg en veel mensen zijn daar de dupe van. Dat willen we met ons initiatief helpen herstellen,” zegt hij.
Dit is een origineel bericht van Hoodhunt.nl