Online marketing bureau E-commercemanagers.com heeft onderzoek gedaan onder 761 bedrijven in de omgeving van Deventer en Zwolle. De online prestaties van de websites van deze bedrijven is bekeken. Slechts één op de twintig onderzochte bedrijven heeft zijn online marketing écht goed voor elkaar. Ook op andere onderzochte criteria scoorde de bedrijven matig.
De 761 bedrijven zijn onderzocht op een viertal criteria:
Het onderzoek toont dat 60% van de 761 bedrijven (460) de URL van het bedrijf geregistreerd heeft de Kamer van Koophandel. Dat is een gemiste kans omdat de registratie van de URL bij de Kamer van Koophandel leidt tot meer verkeer naar de website van het bedrijf en een hogere positie in zoekmachines. Deze 460 bedrijven zijn verder onderzocht.
Van alle bedrijven is een derde van de websites niet goed te bezoeken op een smartphone. Op dit moment komt circa 63%[1] van al het websiteverkeer van een smartphone. Daarnaast heeft Google sinds april 2018[2] een speciale mobile first index wat het nóg belangrijker maakt om een website mobile-friendly te maken.
De veiligheid van de websites van deze bedrijven (460 websites) is onderzocht en het blijkt dat slechts 257 bedrijven (56%) een SSL verbinding heeft. De 203 bedrijven die geen SSL hebben zullen veel bezoekers missen omdat sinds juli 2018 Google Chrome (marktaandeel circa 75%) een melding[3] geeft aan websites die geen SSL hebben. Daarnaast zijn er vele andere voordelen aan een SSL zoals een snellere laadsnelheid, voldoen aan de AVG en een professionele uitstraling naar websitebezoekers.
Om aan de AVG te kunnen voldoen moeten websites wanneer zij cookies plaatsen een melding hiervan maken, tenzij het functionele cookies betreft. Slechts 135 (29%) van de 460 onderzochte websites had een AVG Cookiebar. Van de 325 websites die géén cookiebar hebben, hadden 183 (52%) websites het wél moeten hebben. Waarmee deze sites dus niet voldoen aan de AVG.
Het vijfde criterium waar onderzoek naar gedaan is, is de laadsnelheid van de website. Gemiddeld was deze bij de 460 onderzochte URL’s 6,2 seconden. De gewenste snelheid[4] van een websites, is echter maximaal 3 seconden, omdat smartphone gebruikers zéér ongeduldig zijn, conversiepercentages omlaag gaan door trage laadsnelheden en posities in de zoekmachines ook beïnvloed worden door de laadsnelheid. 109 bedrijven hadden de gewenste laadsnelheid van 3 seconden of sneller.
Tot slot is er gekeken naar de combinatie van alle criteria. Hoeveel procent van de bedrijven hebben essentiële onderdelen van online marketing goed voor elkaar? Dit bleek slechts 5,4% van de 460 onderzochte websites.
Directeur Joost Hoogstrate over de onderzoeksresultaten: “Dit onderzoek heeft vooral gekeken naar de minimale eisen die aan een hedendaagse website worden gesteld. En dat een percentage van 5% van de bedrijven hieraan voldoet, is bedroevend. Veel ondernemers verliezen hierdoor omzetmogelijkheden, terwijl voor een relatief geringe investering een prima functionerende website neergezet kan worden met de meeste geavanceerde online marketing technologie.”
Over de 761 onderzochte bedrijven
De 761 onderzochte bedrijven zijn allemaal commerciële organisaties die economisch actief zijn. De organisaties hebben tussen de 10-100 man personeel.
Over E-commercemanagers.com
E-commercemanagers.com is een online marketing bureau uit de omgeving van Zwolle en Deventer. Sinds 2003 is zij al actief op het gebied van online marketing en ondersteund bedrijven die graag meer winst willen maken met behulp van digital marketing.
[1] https://www.stonetemple.com/mobile-vs-desktop-usage-study/
[2] https://webmasters.googleblog.com/2018/03/rolling-out-mobile-first-indexing.html
[3] https://searchengineland.com/effective-july-2018-googles-chrome-browser-will-mark-non-https-sites-as-not-secure-291623
[4] https://blog.hubspot.com/marketing/page-load-time-conversion-rates
Dit is een origineel bericht van E-Commerce Managers