Binnen een onderneming kan ziekteverzuim een zwaarwegend onderwerp zijn. Want een werkgever is verantwoordelijk voor het verzuimbeleid. In de Wet Verbetering Poortwachter heeft de overheid vastgelegd waar je als werkgever aan moet voldoen om een goed verzuimbeleid te voeren. Het verzuimprotocol is hier onderdeel van. En omdat hier strenge eisen aan verbonden zijn die nauwkeurig gevolgd moeten en dus tijdrovend zijn, zien wij de vraag naar begeleiding bij het opstellen van een verzuimprotocol toenemen.
Loondoorbetaling bij ziekte
Als werkgever ben je verplicht een zieke werknemer twee jaar lang door te betalen. Door deze maatregel wil de overheid bereiken dat er minder mensen aanspraak hoeven te maken op de Wet Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA). Dat kan voor een onderneming een zware belasting zijn. Om de werknemer zo snel mogelijk weer deel uit te laten maken van het arbeidsproces heb je als werkgever een re-integratieverplichting. Deze verplichting geldt dus tijdens de eerste twee jaar van de afwezigheid van de werknemer door ziekte. Nu is het niet alleen voor de werknemer belangrijk zo snel mogelijk te herstellen, maar als werkgever heb je daar natuurlijk ook voordeel van.
Verzuimprotocol als onderdeel van het verzuimbeleid
Volgens het verzuimbeleid, dat onderdeel is van het arbobeleid, zijn zowel werkgever als werknemer verantwoordelijk voor de te volgen procedure bij ziekte of arbeidsongeschiktheid van de werknemer. De werknemer bepaalde verplichtingen, maar dat geldt net zo goed voor de werkgever. Zo moet je als werkgever de privacy van de werknemer in acht nemen en je moet op vastgestelde momenten stappen ondernemen in het re-integratieproces. Deze afspraken, dus de rechten en plichten tussen werkgever en werknemer, worden in het verzuimprotocol vastgelegd.
Het verzuimprotocol is meer dan een administratieve verplichting
Het opstellen van een verzuimprotocol vraagt veel tijd. Daarom is het verstandig dit te laten doen door een professioneel bedrijf. Op die manier weet je zeker dat alle zaken erin opgenomen zijn, die belangrijk zijn voor het voeren van een goed verzuimbeleid. Daarnaast is het verzuimprotocol op deze manier vaak geautomatiseerd, zodat je tijdig bericht krijgt als het moment aangebroken is voor een volgende stap in de procedure. Maar een goed en volledig verzuimprotocol kan ook veel onduidelijkheden en problemen voorkomen en is dus meer dan alleen een administratie bijhouden.
Weten waar je aan toe bent met een verzuimprotocol
Duidelijkheid is een belangrijk onderdeel van een verzuimprotocol. Een eenvoudige omschrijving hoe de werknemer zich ziek kan melden is een goed voorbeeld. Mag dat alleen telefonisch, of kan het ook per email of met een berichtje vanaf de smartphone? Maak het je medewerkers gemakkelijk zodat ze niet onnodig lang met klachten doorlopen omdat de drempel van ziekmelden te hoog is. Maar ook andere zaken zijn belangrijk. Zo moet duidelijk omschreven zijn wat de gevolgen zijn als de werknemer niet aan de re-integratie wil meewerken, of zich niet aan de afspraken houdt. Aan de andere kant weet de werknemer ook precies wat er van de werkgever verwacht kan worden tijdens het hele traject. Met het toenemen van het gemiddelde percentage ziekteverzuim het afgelopen jaar is het niet verwonderlijk dat de vraag naar een verzuimprotocol toeneemt. Want spoedig herstel is niet alleen het belang van de werknemer, maar ook zeker van de werkgever.
Dit is een origineel bericht van Visa Verzuim