Claimorganisatie Aviclaim eist financiële compensatie voor de passagiers die getroffen zijn door de brandstofproblemen op Schiphol. Aviclaim stelt dat de Europese wetgeving zo is opgesteld dat passagiers luchtvaartmaatschappijen in dergelijke gevallen aansprakelijk kunnen stellen. Als alle 65.000 gedupeerden compensatie eisen zal het gaan om een totaalbedrag van ongeveer 25 miljoen euro.
Tot op heden is er onduidelijkheid waar de getroffen passagier recht op hebben. Remco Bos, jurist bij Aviclaim, zegt dat de passagiers naast een vergoeding van de gemaakte kosten ook recht hebben op compensatie. Dit is vastgelegd in EU-wetgeving en de bedragen worden bepaald op basis van de afstand van de vlucht. Uiteindelijk hoeven de luchtvaartmaatschappijen deze kosten niet zelf te dragen. Het is aan hen de taak om deze schade te verhalen op de organisatie welke de problemen heeft veroorzaakt.
Passagiers die problemen hebben ondervonden door de brandstofproblemen op Schiphol kunnen zich via een speciale pagina aanmelden (https://www.aviclaim.nl/vlucht-geannuleerd/) om compensatie te claimen. De claimorganisatie verwacht dat deze claims uiteindelijk in de rechtbank zullen worden beslist.
Speciale aanmeldpagina Schiphol brandstof probleem:
https://www.aviclaim.nl/vlucht-geannuleerd/
Artikelen waaruit blijkt dat er onduidelijkheid is over de rechten van de passagiers:
https://www.nu.nl/economie/5971261/claimorganisaties-draaien-overuren-na-tankstoring-schiphol.html
https://www.rtlz.nl/life/personal-finance/artikel/4792651/vertraging-schiphol-transavia-tui-compensatie-overmacht
Hoe komen we tot het bedrag van 25 miljoen euro:
Aantal gedupeerden: 65.000
Gemiddeld claimbedrag per persoon: € 384,-
65,000 * € 384,- = € 24.960.000
Artikel dat uitlegt dat de luchtvaartmaatschappij de schade wegens het betalen van compensatie kan verhalen op derden
Artikel 13 261/2004 -
In gevallen waarin een luchtvaartmaatschappij die een vlucht uitvoert compensatie betaalt of aan de overige verplichtingen voldoet die krachtens deze verordening op haar rusten, mag geen enkele bepaling van deze verordening worden uitgelegd als een beperking van het recht om volgens het geldend recht compensatie te verlangen van enige persoon, inclusief derden. Deze verordening beperkt met name geenszins het recht van de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert om terugbetaling te eisen van een touroperator of enige andere persoon waarmee de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert een overeenkomst heeft. Ook mag geen enkele bepaling van deze verordening worden uitgelegd als een beperking van het recht van een touroperator of een andere derde partij dan een passagier met wie een luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert een overeenkomst heeft, om volgens de relevante rechtsregels, terugbetaling of compensatie te verlangen van de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert.
Stugeon Arrest
Voorts laat de nakoming van de verplichtingen op grond van verordening nr. 261/2004 de mogelijkheid voor deze vervoerders onverlet om van eenieder die de vertraging heeft veroorzaakt, ook van derden, terugbetaling te vorderen, zoals artikel 13 van deze verordening bepaalt. Deze terugbetaling kan de financiële lasten die deze vervoerders als gevolg van deze verplichtingen dragen, dus geheel of gedeeltelijk compenseren. Bovendien lijkt het niet onredelijk dat deze lasten, onder voorbehoud van bovengenoemd recht op terugbetaling, in de eerste plaats worden gedragen door de luchtvaartmaatschappijen, waaraan de betrokken passagiers zijn gebonden door een vervoerscontract dat hun recht geeft op een vlucht die niet geannuleerd of vertraagd zou mogen zijn (arrest IATA en ELFAA, reeds aangehaald, punt 90).