Claimorganisatie Qollect: ABN AMRO komt gedupeerden woekerrentes onvoldoende tegenmoet

11 JAN 2022 08:21 | Qollect

Juridische stappen tegen ABN AMRO niet van de baan

Nederlandse banken hebben jarenlang stelselmatig te hoge rentes gerekend op de leningen met een variabel rentepercentage. Een aantal banken heeft gedupeerden onder druk van financieel klachteninstituut Kifid recent compensatievoorstellen gedaan. Uit onderzoek van claimorganisatie Qollect is gebleken dat ABN AMRO bij de eerste uitgebrachte voorstellen de norm van het Kifid naast zich neerlegde en gedupeerden slechts ten dele wilde compenseren. Na druk van Qollect en vragen vanuit de pers lijkt ABN AMRO overstag te gaan, het is echter de vraag of de bank bereid is de gedupeerden echt schadeloos te stellen.

Veel Nederlandse banken hebben de afgelopen 30 jaar veel te hoge rentes gerekend op leningen met variabele rentes. De rente steeg mee met de marktrente, maar de banken lieten deze niet dalen als de marktrente naar beneden ging. Na meerdere procedures en uitspraken van het financiële klachteninstituut Kifid hebben onder meer ABN AMRO en Rabobank aangekondigd gedupeerden te compenseren. Uit onderzoek van consumentenclaim-organisatie Qollect bleek echter dat de aangeboden compensatieregeling van ABN AMRO volstrekt ontoereikend en misleidend was.

ABN AMRO

Max Darley van consumentenclaim-organisatie Qollect: “Wij treden op namens bijna 35.000 gedupeerde consumenten. Na het lezen van de compensatievoorstellen waarin ABN AMRO alleen voor de periode vanaf 2008 wilde compenseren, niet bereid was rente op rente betalen en haar klanten een finale kwijting liet tekenen hebben wij getracht in gesprek te gaan met de bank. Helaas gaf de bank toen niet thuis. Dat ze nu, onder druk van vragen vanuit de media lijken te bewegen is goed nieuws, met die aantekening dat ze op basis van de informatie die wij hebben hun hele verantwoordelijkheid nog altijd trachten te ontlopen.”

Zo heeft ABN AMRO aangegeven alleen de teveel betaalde rente op consumptieve kredieten te vergoeden. “Maar hoe zit dat dan met de hypothecaire leningen en de talloze andere producten waarmee ABN AMRO haal klanten heeft misleid?” aldus Darley. “Het is teleurstellend dat ABN AMRO pas onder grote druk een beweging maakt. We kunnen alleen maar hopen dat dit niet alleen voor de bühne is. Onze ervaring is helaas dat ABN AMRO er niet voor terugdeinst om mensen onjuist en onvolledig te informeren. Het feit dat mensen bij acceptatie een finale kwijting moesten tekenen en dus afstand moesten doen van hun rechten zegt eigenlijk genoeg.”

Rabobank

Rabobank koos er eerder voor om de compensaties te beperken tot doorlopende kredieten. Darley: “Rabobank heeft via haar krediethypotheken en alle hypotheken met variabele rente jarenlang veel te hoge rentes gerekend. Ondanks een uitspraak van Kifid waarin wordt gesteld dat gedupeerden die een hypotheek hadden bij Rabobank-dochter Roparco moeten worden gecompenseerd weigert Rabobank deze groep tegenmoet te komen. De reden is duidelijk: bij doorlopende kredieten gaat het om vergoedingen tot enkele duizenden euro’s, bij hypotheken vaak om een veelvoud daarvan.”

Achterhouden informatie

Qollect werkt voor het dossier ABN AMRO samen met Koen Rutten, Partner van Wijn & Stael Advocaten, gespecialiseerd in financieel recht en collectieve acties: “Wij zijn verbaasd en teleurgesteld over de houding van de banken. Wij blijven proberen met de banken in gesprek te gaan en ze te overreden om particulieren volledig te compenseren. Wij zijn samen met Qollect bezig met het voorbereiden van een collectieve actie tegen ABN AMRO voor het geval de bank haar toezeggingen niet nakomt. Consumenten hebben er gewoon recht op om volledig gecompenseerd te worden.”

Darley roept gedupeerde consumenten op terughoudend te zijn met het accepteren van de compensatievoorstellen en zich te melden bij Qollect: “Hoe meer mensen zich aansluiten, hoe groter de kans dat de banken écht hun verantwoordelijkheid nemen en mensen de volledige compensatie geven waar ze recht op hebben.” Volgens Darley is het moeilijk te zeggen om hoeveel geld het kan gaan, maar consumenten kunnen al snel denken aan “een verschil van een paar duizend euro over de looptijd van één contract.” Qollect werkt op basis van ‘no cure no pay’ zodat consumenten geen financieel risico lopen. “Bij een succesvolle terugvordering berekenen wij een percentage voor onze dienstverlening. Maar dan blijft er altijd nog meer over dan de aanbiedingen die nu op tafel liggen.”

Over Qollect Qollect helpt groepen consumenten in geschillen met grote bedrijven. Qollect helpt iedereen die een claim indient om op snelle en moeiteloze wijze hun geld terug te krijgen. Omdat Qollect gebruik maakt van moderne technieken kan een claim in enkele minuten worden ingediend. Qollect neemt het op tegen grote banken en bedrijven die hun klanten benadelen en werkt daarbij samen met gerenommeerde en gespecialiseerde advocatenkantoren.

Meer binnen de rubriek Algemeen nieuws