Bedrijfsuitjes in 2025: sociale interactie vaker leidend bij keuze activiteit

• Traffic Family

In 2025 kiezen Nederlandse bedrijven bij het organiseren van teamuitjes vaker voor laagdrempelige activiteiten waarbij sociale interactie centraal staat. Dat blijkt uit een landelijk onderzoek van PUB Events, uitgevoerd onder ruim 500 werknemers (bron). Medewerkers hechten volgens de uitkomsten vooral waarde aan informele ontmoetingen, waarbij onderlinge verbinding belangrijker wordt gevonden dan de activiteit zelf.

Werkgevers zoeken hierbij naar opties die binnen het beschikbare budget passen en toegankelijk zijn voor uiteenlopende voorkeuren. In regio’s zoals Midden-Nederland, waaronder Baarn, worden in het voorjaar regelmatig teammomenten georganiseerd, aansluitend op de periode van winterborrels en nieuwjaarsrecepties.

Teambuilding en spellen vaak gekozen

Activiteiten zoals pubquizzen, sporttoernooien en andere spelvormen worden door 22% van de ondervraagden genoemd als favoriete invulling van een bedrijfsuitje. Uit onderzoek blijkt dat de nadruk bij veel organisaties ligt op activiteiten die gericht zijn op samenwerking en groepsgevoel.

Van de respondenten noemt 91% sociale interactie en een goede sfeer als bepalende factoren voor het succes van een uitje. Ontspanning en het gezamenlijk eten of drinken worden door 77% als aanvullend belangrijk genoemd.

Buitenlocaties vaker in trek bij niet-stedelijke bedrijven

Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat in minder stedelijke regio’s meer waarde wordt gehecht aan natuurlijke omgevingen voor bedrijfsuitjes. In landelijke gebieden zoals Baarn geeft 8% van de deelnemers de voorkeur aan een uitje in de natuur, tegenover 4% in stedelijke gebieden. Lokale bedrijven spelen daarop in met buitenactiviteiten zoals speurtochten of gezamenlijke lunches in het groen. Ook aan de kust zijn voorbeelden te vinden van laagdrempelige groepsactiviteiten in de buitenlucht, zoals een teamuitje Scheveningen bij Wavevents, waarbij ontspanning en sociale interactie centraal staan.

Vraag naar hogere frequentie en duidelijke planning

Werknemers geven daarnaast aan vaker een teamactiviteit te willen dan nu gebruikelijk is. Waar de meeste bedrijven jaarlijks één uitje organiseren, geeft 57% van de respondenten aan liever meerdere momenten per jaar samen te komen. In Midden-Nederland organiseert 34% van de bedrijven inmiddels vaker dan één teamactiviteit per jaar.