Paypal: Nederlandse consumenten hechten veel waarde aan hun favoriete betaalmethode

07 JUN 2024 08:07 | PayPal
  • Meer dan de helft (55%) van de Nederlandse consumenten breekt een online-aankoop af als hun favoriete betaalmethode niet beschikbaar is.

  • 70% van de consumenten voltooit eerder een aankoop als hun voorkeursbetaalmethode beschikbaar is.

  • Veiligheid staat bij 64% van de consumenten voorop bij online aankopen, terwijl jongere shoppers (18-30 jaar) gebruiksvriendelijkheid belangrijker vinden.

Amsterdam, 6 juni 2024 – Recent onderzoek*, uitgevoerd door DirectResearch in opdracht van PayPal, heeft inzicht gegeven in de voorkeuren en het gedrag van Nederlandse consumenten als het gaat om online betaalmethoden. Het onderzoek toont aan dat de beschikbaarheid van de voorkeursbetaalmethode en veiligheid cruciaal zijn voor het voltooien van aankopen en het kiezen van webshops.

Uit het onderzoek blijkt dat 70% van de Nederlandse consumenten eerder een aankoop voltooit als hun voorkeursbetaalmethode beschikbaar is. Bovendien heeft meer dan de helft van de online shoppers weleens een aankoop afgebroken omdat de meest geschikte betaalmethode niet werd aangeboden. Dit benadrukt het belang voor webshops om een breed scala aan betaalopties aan te bieden om klanten te behouden.

60% van de consumenten geeft bovendien aan dat hun keuze voor een webshop sterk wordt beïnvloed door de aangeboden betaalmethoden. Dit heeft ook impact op de terugkeer van de consument. Zo overwegen ruim 6 op de 10 consumenten niet terug te keren naar een webshop als zij daar eerder niet met hun voorkeursbetaalmethode konden betalen.

Veiligheid en beveiliging blijken ook een belangrijke rol te spelen bij online aankopen, waarbij 64% van de consumenten deze factoren als het belangrijkste beschouwt. Interessant is dat jongere shoppers, in de leeftijd van 18 tot 30 jaar, meer waarde hechten aan gemak en gebruiksvriendelijkheid dan aan veiligheid, in tegenstelling tot oudere shoppers die veiligheid als prioriteit zien.

PayPal Complete Payments voor het Nederlandse MKB

In reactie op deze bevindingen lanceert PayPal vandaag PayPal Complete Payments, een nieuwe alles-in-één betaaloplossing voor het Nederlandse MKB. Deze innovatieve oplossing stelt bedrijven in staat om een breed scala aan betaalmethoden te accepteren, waaronder PayPal, Apple Pay®, Google Pay™️, iDEAL, creditcards en betaalkaarten. Hiermee speelt PayPal in op de diverse betaalvoorkeuren van consumenten en helpt het bedrijven om hun conversie te verhogen en klanttevredenheid te verbeteren.

Daarnaast kunnen consumenten hun betaalmethoden veilig opslaan in de PayPal-kluis, wat zorgt voor een snelle en probleemloze aankoopervaring, en biedt PayPal Complete Payments uitgebreide bescherming tegen fraude, terugvorderingsbescherming, geschillenbeheer en verkopersbescherming, allemaal specifiek voor het MKB.

Maarten Zwaan, Managing Director van PayPal Nederland & Ierland, verklaart: “Met PayPal Complete Payments brengen we onze nieuwste innovatie naar de Nederlandse markt. De uitgebreide betaalmogelijkheden helpen e-commerce ondernemers om te groeien. Maar liefst 60% van de Nederlandse consumenten geeft aan dat hun keuze voor een webshop wordt beïnvloed door de aangeboden betaalmethoden. Met PayPal Complete Payments spelen ondernemers in op deze behoefte."

Meer informatie over PayPal Complete Payments vindt u hier.

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd onder 1042 personen die representatief zijn voor de Nederlandse consumentenpopulatie van 18 jaar en ouder. De enquête werd online uitgevoerd in het eigen panel van DirectResearch van 17 tot 28 mei 2024.

Over PayPal

PayPal loopt al meer dan 25 jaar voorop in de digitale commerciële revolutie. Met technologie die het verzenden van geld en winkelen makkelijker, betaalbaarder en veiliger maakt, stelt het PayPal-platform honderden miljoenen consumenten en verkopers in meer dan 200 markten in staat om deel te nemen aan en te floreren in de wereldeconomie. Kijk voor meer informatie op https://www.paypal.com, https://about.pypl.com/ en https://investor.pypl.com/.

Meer binnen de rubriek Economie en geld