BOVAG verwelkomt Europees Automotive Action Plan

05 MRT 2025 17:06 | BOVAG

Vandaag presenteerde de Europese Commissie het Automotive Action Plan, waarin diverse voorstellen worden gedaan om de Europese auto-industrie toekomstbestendig te maken. Autofabrikanten krijgen bijvoorbeeld de mogelijkheid om overschrijdingen van de CO₂-doelstellingen in 2025 te compenseren in de twee daaropvolgende jaren. Ook belooft de Europese Commissie maatregelen te publiceren voor de toegang tot voertuigdata, functies en bronnen. 

CO₂-doelstellingen  

Autofabrikanten krijgen de mogelijkheid om de CO₂-doelstellingen te halen over een gemiddelde periode van drie jaar (2025-2027), waardoor ze eventuele overschrijdingen in 2025 in de twee jaren erna kunnen compenseren. De Europese doelstelling voor 2025 (gemiddeld 94 g/km CO₂) blijft daarmee staan, net als de eis dat alle nieuwe personen- en bestelauto’s vanaf 2035 geen CO₂ meer mogen uitstoten. BOVAG vindt het verstandig dat de Europese Commissie meer flexibiliteit biedt, omdat de doelen in 2025 door omstandigheden buiten de invloedssfeer van autofabrikanten lastig haalbaar zijn. Zonder deze ruimte zouden consumenten te maken krijgen met prijsdruk en waardevermindering van het bestaande wagenpark, terwijl fabrikanten miljarden aan boetes kwijt zouden zijn – geld dat zij juist nodig hebben voor de ontwikkeling van slimme en schone auto’s. Door deze versoepeling kan de ingroei van EV’s beter aansluiten op de natuurlijke vraag, wat zowel de werkgelegenheid als het consumentenvertrouwen ten goede komt, zonder dat het ten koste gaat van het klimaat. 

Toegang tot voertuigdata 

In het Automotive Action Plan kondigt de Europese Commissie maatregelen aan rond de toegang tot voertuigdata, functies en bronnen, met een nadruk op de Dataverordening en de nog te publiceren ‘Guidance on in-vehicle data’. De Commissie overweegt bovendien, zodra de effecten van de Dataverordening duidelijk zijn, sectorale wetgeving te introduceren en denkt daarbij aan een mogelijk Europees Automotive Data Platform. Op dit moment is echter nog geen definitieve keuze gemaakt voor sectorspecifieke regelgeving, terwijl BOVAG juist benadrukt dat dit essentieel is om een gelijk speelveld te waarborgen voor alle automotive-partijen. Eerder bleek uit intern onderzoek van de Europese Commissie zelf dat sectorspecifieke wetgeving noodzakelijk is. De branchevereniging is positief over de voorgenomen stappen, maar had liever gezien dat de Europese Commissie direct de reeds geschreven sectorspecifieke wetgeving had gepubliceerd, omdat dit nodig is om alle betrokken spelers – van fabrikanten tot onafhankelijke reparateurs – gelijke toegang te geven tot voertuigdata, functies en bronnen. 

Overige highlights 

De Europese Commissie wilt lidstaten een gereedschapskist aanbieden om de particuliere vraag naar schone auto’s te stimuleren. BOVAG juicht dit toe, ook omdat er al eerder is aangedrongen op onder andere een gewichtscorrectie in de MRB en subsidies voor tweedehands elektrische auto's. Ook wordt onderzocht hoe lagere inkomens gebruik kunnen maken van een betaalbaar leaseconcept voor elektrische auto’s (social lease). 

Daarnaast werkt de EC aan wetgeving die de vergroening van zakelijke wagenparken (vlootnormering) verplicht stelt. Het voorstel spreekt van ‘corporate fleets’, met expliciete aandacht voor het mkb. BOVAG houdt de precieze uitwerking nauwgezet in de gaten.  

Om consumenten meer zekerheid te geven, komen er voorschriften rond de status en repareerbaarheid van batterijen. Volgens BOVAG is dit cruciaal om het vertrouwen in elektrisch rijden te versterken en onderhoudskosten beheersbaar te houden. Ook zet de Europese Commissie in op transparante laadtarieven, uitbreiding van laadinfrastructuur en stimulering van slim laden (zoals bi-directioneel laden), wat Nederland als voorloper op dat gebied blijft helpen maar tegelijkertijd verdere inzet vraagt.  

 De komende tijd zullen de nodige wetswijzigingen worden behandeld door de Raad van de Europese Unie en het Europees Parlement. Waarbij de Europese Commissie gesprekken zal blijven voeren met de diverse stakeholders. Bekijk het hele plan hier

Meer binnen de rubriek Auto’s en motoren