Fondsenwervers weten goed hoe ze emotie moeten inzetten om mensen aan te sporen geld te geven. Urgentie van een probleem wint het daarbij vaak van waardigheid. Met de nieuwe campagne ‘Save the Survivors’ wil Save the Children juist de veerkracht van kinderen op de vlucht laten zien. De campagne is een voorbeeld van een nieuwe vorm van communicatie waarbij advocacy en kinderbescherming samen gaan.
De boodschap is: kinderen zijn sterk en kunnen heel goed voor zichzelf opkomen, maar hebben daar wel een beetje hulp bij nodig. Hun waardigheid en zelfredzaamheid zijn de nieuwe sleutelwoorden hierin. Tegelijkertijd moet een spot van één minuut de kijker wel het gevoel geven dat geld doneren helpt.
Een heel simpel spotje over een best wel ingewikkeld onderwerp
In het tv-programma ‘Even tot hier’ wordt iets heel ingewikkelds uitgelegd in één minuutje. Pim Kraan, directeur Save the Children: “Wereldwijd groeit 1 op de 6 kinderen op in een conflictgebied. Dit zijn meer dan 450 miljoen kinderen. Veel van die kinderen gaan op de vlucht en belanden via allerlei omwegen en vaak met behulp van mensensmokkelaars in opvangkampen in de regio. Maar ook de kinderen die uiteindelijk in Ter Apel of in andere noodopvang terechtkomen, hebben vaak heel veel meegemaakt. Die gebeurtenissen maken diepe indruk op kinderen en bij sommigen zorgt het ook voor mentale problemen, waar ze een beetje hulp bij nodig hebben. Mentale gezondheidszorg moet in alle noodhulpprogramma’s geïntegreerd zijn.”
Sarah Clifton, hoofd marketing & fondsenwerving van Save the Children: “Het is heel moeilijk om alle nuances van ons werk met kinderen in conflict, in één minuut te laten zien. Daarom verleiden we de kijker ook om op onze website de lange versie van ruim drie minuten te bekijken. Die vertelt het verhaal van twee kinderen -broer en zus- op de vlucht met de afsluitende slogan: ‘Hoe sterk ze ook zijn. Wij zijn er voor ze’.”
Door middel van een multimediale campagne geeft Save the Children achtergrond bij het verhaal uit de tv-spot, zodat duidelijk wordt wat kinderen op de vlucht nu echt nodig hebben. De website Hoe sterk ze ook zijn. Wij zijn er voor ze. Save the Children leidt de kijker naar de methodes die de organisatie heeft om die veerkracht van kinderen op te vlucht te versterken.
Save the Children verzamelde waargebeurde verhalen bijeengebracht door medewerkers die werken met kinderen die vanwege conflict moeten vluchten en door mensensmokkelaars in bedreigende situaties belanden. Wie komt er dan voor ze op? In de spot ontfermt een volwassen vrouw zich tijdelijk over de kinderen, maar als zij dat niet meer kan wordt er een beroep gedaan op de kijker. Zelfredzaamheid is een groot goed, maar kent ook zijn grenzen.
Realiteit soms nog erger
Shireen Makarem, Save the Children Libanon: “We hebben ook kinderen in Libanon deze beelden laten zien en die zeiden dat de realiteit soms nóg erger is. Een van hen zei tegen ons: ‘Ik ken de verschrikkingen die die twee kinderen hebben doorgemaakt en weet wat er nog meer gaat komen.’ Toen ik dat hoorde, wist ik dat we de juiste snaar te pakken hadden met de campagne.”
De eerste keer dat televisiekijkers de nieuwe reclamespot kunnen zien is dinsdagavond 1 november In 2023 volgt een tweede spot die meer inzoomt op psychologische eerste hulp voor kinderen in conflictsituaties.
Dit is een origineel bericht van Save the Children
Ga naar alle berichten van deze organisatie.