Schoolwerk.nl biedt oplossing voor lerarentekort

23 AUG 2021 08:30 | Schoolwerk.nl

Non-profit organisatie Schoolwerk.nl speelt in op de wensen van leerkrachten en brengt ze online in contact met scholen die passen bij hun behoeften en beschikbaarheid zodat ze meer willen en kunnen werken. Bevlogen leerkrachten zijn effectiever in hun werk en zijn bereid om meer uren te werken. Daarmee kan het lerarentekort worden opgelost.

De Dienst Uitvoering Onderwijs publiceert cijfers waaruit blijkt dat Nederland geen tekort aan leraren in het basisonderwijs heeft. Er werken 187 duizend personen in 126 duizend fulltime banen. Dat betekent dat men gemiddeld 27 uur per week werkt. Met een gemiddelde werkweek van 30 uur is het capaciteitsprobleem in primair onderwijs opgelost.

Volgens uitzendondernemer Waldo von Freytag Drabbe is de werkdruk zo hoog dat veel leraren niet meer fulltime willen werken. Dat komt vooral door uitstroomambities, nevenactiviteiten en niet-les gerelateerde taken. Invalleerkrachten die flexibel in het onderwijs werken, doen dat vooral omdat ze dan uitsluitend les geven. Dat is waar ze goed in zijn, wat ze leuk vinden en waar ze voldoening van krijgen. “Scholen en besturen zouden meer tegemoet moeten komen aan de wensen van leerkrachten waardoor ze kunnen doen waar ze blij van worden, een paar uur extra per week is dan geen probleem meer.” Aldus von Freytag Drabbe.

Schoolwerk.nl helpt schooldirecteuren met het inspelen op die wensen. Op dit platform kunnen leerkrachten duidelijk aangeven waar hun kracht ligt, wat hun passie in lesgeven is en waar ze blij van worden, maar ook wanneer ze beschikbaar zijn en voor welke situatie ze benaderd mogen worden. Aan de andere kant kunnen scholen aangeven wanneer er uitval is of een vacature voor een vaste baan ontstaat. Schoolwerk.nl is een non-profit initiatief van von Freytag Drabbe. Het platform geeft inzicht in de behoeften en de beschikbaarheid van leerkrachten. Leraren kunnen snel, laagdrempelig en eenvoudig met scholen in contact komen over extra uren of een baan die beter bij hen past. Aan die diensten zijn geen kosten verbonden.

Bijkomend voordeel is dat het onderwijs hierdoor minder afhankelijk wordt van commerciële bemiddelaars. Deze worden vaak ingezet omdat de school simpelweg geen inzicht heeft in welke leerkracht, wanneer beschikbaar is. Hoe meer leerkrachten deelnemen aan Schoolwerk, hoe kleiner die afhankelijkheid. Dat bespaart het onderwijs veel geld. 

Ook voor leerkrachten is het gunstiger om rechtstreeks voor een school te werken. Er is meer loyaliteit en betrokkenheid van collega’s en directie. Maar ook de arbeidsvoorwaarden zijn beter in de onderwijs cao. Zo is bijvoorbeeld pensioen en doorbetaling bij vakantie of ziekte beter geregeld. De mogelijkheden voor opleiding, coaching en trainingen zijn ook beter als men rechtstreeks voor de school werkt.

Von Freytag Drabbe: “Kortom, als we weer teruggaan naar de basis en we luisteren en spelen in op elkaars behoeften, dan ontstaat er energie en kan er altijd iemand voor de klas staan. Dan hoeven leerlingen niet meer naar huis door een gebrek aan capaciteit. Onze kinderen verdienen goed onderwijs met bevoegde en gemotiveerde leraren”.

Meer binnen de rubriek Benodigdheden voor bijzonder onderwijs