Methode om kindermishandeling in basisonderwijs bespreekbaar te maken bestaat wel

17 NOV 2021 12:52 | PR Matters

Schildje Experience groot succes voor driehoek kinderen, ouders en onderwijsprofessionals

Vorige week vond in Hilvarenbeek de eerste Schildje Experience plaats: een theaterbijeenkomst om het onderwerp kindermishandeling makkelijker bespreekbaar te maken voor en met kinderen, ouders en onderwijs professionals. De Schildje Experience zal ook op andere basisscholen georganiseerd worden. De 240 kinderen in de leeftijd van 4 tot 8 jaar die deelnamen gingen deze week in de klas ook aan de slag met het Schildje lespakket. De Schildje methode bestaat sinds 2017 en werd onlangs genomineerd voor een Hart voor een Kind Award.

‘In het nieuws lees je nog vaak dat er geen methode is voor het basisonderwijs, maar die is er wel. Nog steeds hebben jaarlijks minstens 119.00 kinderen te maken met kindermishandeling. Laten we praten over oplossingen in plaats van dit aantal jaarlijks te herhalen.’ Nicky Schijvens, Stichting Groei Veilig.

De Schildje Experience, georganiseerd door Stichting Groei Veilig en Fabriek 69 was een groot succes. Nicky Schijvens, initiatiefnemer: ‘We bieden al verschillende lespakketten maar met deze interactieve theaterbijeenkomst bereiken we in een keer het jonge kind, de ouder en de leraar. Doel is om onveilige thuissituaties te gaan leren herkennen en om kindermishandeling op een laagdrempelige manier bespreekbaar te maken.’

Wat is de Schildje Experience? Grote vs. kleine geheimen

Op een speelse manier leerden kinderen tijdens de eerste Schildje Experience over onveilige thuissituaties en dat ze hierover kunnen en mogen praten. Dat een onveilige thuissituatie nooit de schuld is van het kind en wat het verschil is tussen kleine geheimen die je voor jezelf mag houden en wat grote geheimen zijn die je altijd met een volwassene moet delen. Na een toneelstuk van Toneelgroep Rauwkost, waarin schildpad Schildje een hoofdrol speelt, maakten de kinderen een knutselwerk en leerden ze tijdens een emotiebingo over het delen van kleine en grote geheimen.  

Driehoek: kinderen, ouders en professional

De Schildje Methode is gebaseerd op het creëren van een open dialoog over opvoeden tussen ouder(s) en beroepskrachten. Voor alle partijen – kinderen, ouders en professionals – heeft Schildje een subdoel, maar kinderen staan centraal. Schildje laat ouders ervaren dat zij over onveilige thuissituaties kunnen en mogen praten en plaatst ze niet in de daderrol. Beroepskrachten krijgen een apart programma, gericht op deskundigheidsbevordering.

Aanbod voor scholen

Fabriek69 en Stichting Groei Veilig hebben een innovatief aanbod ontwikkeld voor de driehoek kind, ouder en professional. Een kind komt immers pas tot ontwikkeling op het moment dat het zich veilig voelt en uit onlangs verschenen onderzoek* is gebleken dat scholen veel te weinig aandacht besteden aan het onderwerp kindermishandeling, terwijl dit juist zo essentieel is.

*https://pure.uva.nl/ws/files/63944724/Rapport_voorlichting_scholen.pdf

https://mdpi-res.com/d_attachment/socsci/socsci-10-00404/article_deploy/socsci-10-00404.pdf

Reacties van Onderwijs professional na de Schildje Experience:

"Het toneelstuk, de emotie bingo, het knutselen en de workshop ziet er allemaal top verzorgd uit en spreekt op deze manier de kinderen enorm aan"

"Wij als leerkrachten vinden het volgens mij spannender dan de kinderen om het op deze luchtige en laagdrempelige manier over dit onderwerp (kindermishandeling) te hebben, dat kun je gewoon merken".

"Het is goed om samen met de kinderen dit onderwerp te behandelen, en dan op een kinderlijke manier, want je creëert er openheid mee en kun je beter signaleren"

Reacties van ouders van kinderen die deelnamen aan de Schildje Experience:

“Ons zoontje van 4 jaar kwam vol enthousiasme thuis. Al vertelde hij er niet super veel over Schildje was wel zijn held! Even later in zijn spel met Lego was hij alles aan het na spelen. Zo krijgen wij toch een super mooi inkijkje van wat hij vanmiddag heeft beleefd!

#dank super mooi werk wat jullie leveren en hoe jong de kinderen ook zijn er zo spelenderwijs bij betrekken!”

“Wat ik knap vind: Mijn zoontje (4) wist heel goed te vertellen wat hij vandaag had gezien, gehoord en geleerd. Maar ondanks het heftige onderwerp, had hij vooral een leuke ochtend gehad. Hij vond de gans heel grappig bewegen ;) Ik denk dat juist die balans ervoor zorgt dat kinderen er makkelijker over praten. Top gedaan!”

“Onze kids waren allebei onder de indruk van vandaag. Heel bijzonder om te zien hoe dit op de kleintjes over gebracht kan worden”.

Meer binnen de rubriek Benodigdheden voor bijzonder onderwijs