Infoplaza zet de komende jaren in op extra aandacht voor zonbescherming door het tekenen van het Zonvenant en wil daarmee bijdragen aan het voorkomen van huidkanker. Het Zonvenant is een initiatief van het Nationaal Huidfonds. Als mediapartner van het Huidfonds zet Infoplaza zich in om het grote publiek te bereiken met zonkrachtverwachtingen en zonbeschermingsadviezen.
Via onze merken Weeronline, Weerplaza en Meteovista besteden we al jarenlang aandacht aan het risico op verbranden. We geven dagelijkse informatie over de verwachte zonkracht en hoe lang er daarbij onbeschermd gezond kan worden. Daarnaast besteden we extra aandacht met artikelen en persberichten op het moment dat het zonseizoen begint en wanneer de zon voor het eerst in het jaar sterk of zeer sterk wordt. Ook in het dagelijkse weerbericht speelt de zonkracht een rol. Tot slot leggen we met achtergrondverhalen uit hoe schade door overmatige blootstelling aan de zon kan ontstaan en hoe je het kan voorkomen.
Eenduidige adviezen en actuele informatie
Door aan te sluiten bij het Zonvenant draagt Infoplaza bij aan het uitdragen van eenduidige adviezen en als mediapartner kunnen wij helpen het grote publiek te bereiken. Door deel te nemen aan het Zonvenant krijgt Infoplaza aansluiting op de meest recente kennis van huidartsen en UV-stralingsdeskundigen. De kennis over de gevolgen van onbeschermd zonnen en de beste beschermingsmaatregelen is nog altijd volop in ontwikkeling. De preventie richt zich tegenwoordig niet meer specifiek op het voorkomen van verbranding, maar vooral op het voorkomen van huidkanker. Ook zonder te verbranden ontstaat huidschade en dat kan op termijn huidkanker veroorzaken. Het is inmiddels de meest voorkomende vorm van kanker en iedere nieuwe generatie komen er meer gevallen bij.
René Westening, directeur van Infoplaza: “We vinden het belangrijk om onze consumenten en klanten te voorzien van de beste zonadviezen. Hun gezondheid staat voor ons voorop! Met het tekenen van het Zonvenant zullen we onze informatie en adviezen aanscherpen, uitbreiden en onderzoeken hoe we via ons bedrijf nieuwe doelgroepen kunnen bereiken om hen goed te informeren over veilig zonnen.”
Marijne Landman, directeur van het Huidfonds: “We zijn blij dat Infoplaza zich voor de komende 3 jaar aansluit bij de landelijke campagne Zonvenant. Met hun grote bereik hopen we de bewustwording voor de gevaren van overmatige blootstelling aan de zon te kunnen vergroten en nieuwe doelgroepen aan te spreken. Hiermee willen we een gedragsverandering bewerkstelligen, waarin “Weren, kleren, smeren” onderdeel wordt van het gedrag van mensen tijdens het zonseizoen.”
De belangrijkste adviezen in notendop
Overmatige blootstelling aan zonlicht vergroot het risico op huidkanker. Het Huidfonds en Infoplaza adviseren om in het zomerhalfjaar werk te maken van ‘weren, kleren, smeren’. Op dit moment zitten we in de periode net na de langste dag met de hoogst mogelijke zonkracht. In Nederland betekent dat we regelmatig zonkracht 7 halen, waarbij een onbeschermde huid al in 10-20 minuten kan verbranden. Aan de Middellandse Zee is de zonkracht vaak 10-12 en kun een onbeschermde huid al binnen 10 minuten verbranden. Zo aan de vooravond van de zomervakanties, waarin we veel naar buiten gaan, is ‘weren, kleren, smeren’ dus extra belangrijk! Dit betekent concreet de volgende adviezen:
1. Weren: mijdt (indien mogelijk) de zon op de felste uren van de dag en zoek de schaduw op. Tussen 12 en 15 uur is de zonkracht het hoogst en kun je snel verbranden. In mei, juni en juli zijn de dagen lang en duurt de periode waarin je snel kan verbranden van 11-16 uur. In het uur voor en na deze periodes kun je ook al verbranden, maar minder snel dan als de zon het hoogst aan de hemel staat. Door de schaduw op te zoeken verbrand je minder snel. In ons weerbericht vertellen we je als de zonkracht hoog is.
2. Kleren: ben je midden op de dag in de volle zon aan het werk of aan het recreëren dan is het belangrijk om je te beschermen. Draag bedekkende kleding die weinig licht doorlaat. Wil je helemaal veilig zijn, draag dan UV-werende kleding. En vergeet natuurlijk je hoed en UV-werende zonnebril niet, want zonbescherming voor je ogen is net zo belangrijk als voor je huid.
3. Smeren: ga je wel de volle zon in voorbeeld een dagje aan het strand of aan het zwembad? Of ga je wandelen of fietsen? Dan is het belangrijk om je goed in te smeren tegen verbranding. Gebruik een zonnebrandcrème met minstens factor 30 en een UV-A filter. Smeer je elke twee uur opnieuw in. Heb je een duik genomen in het water? Vergeet dan niet opnieuw te smeren. Ook een zogenaamde waterresistente zonnebrandcrème verliest zijn werking geleidelijk.
Sluit aan bij het Zonvenant
Infoplaza roept haar partners op zich aan te sluiten bij het Zonvenant! Laat ook zien dat u de gezondheid van uw achterban hoog in het vaandel heeft en bewust wil omgaan met de risico’s van de zon. Infoplaza kan u voorzien van UV-verwachtingen en zonkrachtadviezen om te delen met uw medewerkers of te verwerken in uw product. Neem hiervoor contact met ons op! Ook adverteerders roepen wij op om mee te doen en in het zomerhalfjaar extra aandacht te besteden aan zonbeschermingsproducten.
Online bericht: https://www.infoplaza.com/nl/blog/infoplaza-tekent-zonvenant-en-wordt-mediapartner-van-het-huidfonds
Dit is een origineel bericht van Infoplaza Network
Ga naar alle berichten van deze organisatie.
24 NOV 2024
24 NOV 2024