Onderzoek van Circula wijst uit dat er een mismatch is tussen wat werkgevers en werknemers belangrijk vinden bij goed werkgeverschap
Goed werkgeverschap begint volgens werknemers bij de balans tussen werk en privé, terwijl werkgevers denken dat het draait om goede relaties met collega's. Dat blijkt uit onderzoek onder meer dan 1.000 werknemers en meer dan 300 werkgevers, uitgevoerd door Circula, aanbieder van employee benefits. De factoren staan weliswaar allebei in de top vijf van zowel werkgevers als werknemers, er is echter een groot verschil in prioriteit. Pim Kiffen, Country Manager bij Circula: ”Het onderzoek wijst uit dat er een mismatch is tussen wat werkgevers en werknemers belangrijk vinden bij goed werkgeverschap. Een gemiste kans voor werkgevers.”
Maar liefst 59 procent van de werknemers zet bij goed werkgeverschap een goede balans tussen werk en privé op de eerste plek, terwijl dit bij werkgevers - met 28 procent - pas op de vierde plek staat. In die juiste balans tussen werk en privé wordt begrip van de werkgever voor de thuissituatie als heel belangrijk gevonden, net als flexibele werktijden en duidelijkheid over verantwoordelijkheden. 9 op de 10 werknemers vindt dat een goede werk-privé balans ook nog eens positief bijdraagt aan de mentale en fysieke gezondheid.
Pim Kiffen: “Deze cijfers geven aan dat het belangrijk is dat bedrijven de persoonlijke situatie van hun werknemers hoger moeten prioriteren.” In gesprekken met bedrijven valt Kiffen op dat hoewel 'goed werkgeverschap' hoog op de agenda staat als het gaat om het aantrekken en behouden van medewerkers, er nog veel ruimte is voor verbetering. De resultaten van het onderzoek bevestigen dit.
Werk-privé balans nog geen topprioriteit bij werkgevers
Zo is een ruime meerderheid van de medewerkers (63 procent) van mening dat werkgevers hun personeel moeten ondersteunen bij het vinden van de juiste balans in werk en privé. Slechts 28 procent van de werkgevers heeft dit hoog op de HR-prioriteitenlijst staan.
Tegelijkertijd is 87 procent van de werkgevers van mening dat zij hun medewerkers hierin wel moeten ondersteunen, maar slechts 36 procent van de werkgevers doet dit naar eigen zeggen goed. Het overgrote deel van de werkgevers zal zich moeten verbeteren op weg naar goed werkgeverschap.
Zet de mens centraal
Kiffen: “Door alle onderzoeksresultaten heen blijkt dat er een kloof is tussen de wensen van medewerkers en wat werkgevers denken te moeten doen om personeel aan zich te binden. Er is meer nodig dan een goed salaris en werkgevers vergeten de mens centraal te zetten. Dit zie je terug in de werk-privé balans, maar ook in zaken als de secundaire arbeidsvoorwaarden."
43 procent van de werkgevers biedt überhaupt geen extra benefits aan medewerkers, buiten de meest standaard secundaire arbeidsvoorwaarden zoals pensioenopbouw of reiskostenvergoeding. De overige 57 procent biedt ten minste één employee benefit die de balans tussen werk en privé ondersteunt, bijvoorbeeld de mogelijkheid tot remote werken, flexibele werktijden of aanvullend zwangerschapsverlof. “Over de hele breedte is de aanpak die bedrijven hebben heel generiek. Het onderzoek toont dat er veel gaten zijn tussen de verwachtingen van medewerkers en wat werkgevers daadwerkelijk bieden. Er zijn daar nog veel mogelijkheden om je personeel tevreden te houden," aldus Pim Kiffen.
Het volledige onderzoeksrapport is hier te downloaden.
[einde]
Dit is een origineel bericht van Counter Collective
Ga naar alle berichten van deze organisatie.