Webwinkeliers, bereid je voor op retouren rond de feestdagen
BuyBay helpt bij winstgevend en duurzaam retourbeheer tijdens piekseizoen
Traditiegetrouw zijn november en december de drukste maanden van het jaar voor webwinkeliers. Door corona wordt verwacht dat dit jaar nóg meer consumenten online hun aankopen doen. De keerzijde? Een groot deel van de producten wordt teruggestuurd. Retourspecialist BuyBay helpt bedrijven voorbereidingen te treffen om de verwachte golf aan retourzendingen tijdens de feestmaanden te kunnen doorstaan.
Retourspecialist BuyBay raadt bedrijven aan zich vóór het piekseizoen al voor te bereiden op de te verwachte retourzendingen om zo waardeverlies tegen te gaan. Door de opkomst van Black Friday en Cyber Monday begint het seizoen met de hoogste omzet van het jaar namelijk al in november. Veel webwinkels bereiken in deze periode al gauw de grens van hun capaciteit met de verkoop van nieuwe producten. Wat er met retourzendingen gebeurt, wordt hierdoor snel uit het oog verloren. In de magazijnen groeit de berg met te verwerken retouren gestaag tot en met februari – iets wat je met een goede voorbereiding kunt voorkomen.
Waardeverlies
De meeste webwinkeliers herkennen het scenario: door alle hectiek in het laatste kwartaal van het jaar kom je pas aan de stapels geretourneerde producten toe in de eerste maanden van het nieuwe jaar. De kosten van extra opslagcapaciteit voor deze retourproducten zijn hier slechts één nadelig gevolg van. Veel zorgwekkender is het waardeverlies van de geretourneerde producten naarmate het langer duurt voordat ze opnieuw verkocht kunnen worden. Dit is bijvoorbeeld het geval als in de tussentijd een nieuwe productversie wordt gelanceerd of als seizoensgebonden artikelen moeten worden opgeslagen tot volgend jaar.
Winstgevend retourbeheer
Volgens BuyBay is dat eeuwig zonde en bovendien niet goed voor het milieu. Geretourneerde producten worden nog te vaak vernietigd of tegen een te lage prijs in bulk verkocht aan opkopers. “Veel bedrijven zijn zich er niet van bewust dat het tijdig en efficiënt verwerken van retouren juist kan leiden tot extra omzet.”, meent woordvoerder Daphne Pijnappel. Door genoeg opgeleid personeel in te zetten, de juiste verkoopkanalen te kiezen en een eerlijke prijs vast te stellen, kunnen retouren al tijdens de drukste maanden van het jaar worden verwerkt en verkocht aan nieuwe consumenten in plaats van daarna. BuyBay helpt webwinkels met de voorbereiding op het piekseizoen en neemt het werk gedurende het hele jaar uit handen.
Dit is een origineel bericht van BuyBay B.V.
Ga naar alle berichten van deze organisatie.