Sjaak Drinkenburg
Aanleiding:
https://www.telegraaf.nl/financieel/711470816/recordaantal-conflicten-over-verbouwingen-ruzies-ov...
Meer dan 9000 klanten van juridisch dienstverlener DAS waren afgelopen jaar verwikkeld in een geschil met hun aannemer. In 2023 steeg het aantal meldingen met 9 procent, in vergelijking met het jaar daarvoor.
Afspraken niet goed vastgelegd
Veel geschillen met aannemers worden veroorzaakt omdat afspraken niet goed worden vastgelegd. Vaak ligt de oorzaak in onduidelijke en/of incomplete offertes en overeenkomsten. Het gebeurt regelmatig dat afspraken over wijzigingen achteraf niet goed worden vastgelegd. Daarnaast zien we veel geschillen over werk dat niet goed is uitgevoerd, veelal door werk- en tijdsdruk bij de aannemers.
Duidelijkheid over werkzaamheden
Afspraken maken over het uit te voeren (meer)werk en de termijn is erg belangrijk om conflicten te voorkomen. Zorg er dus voor dat je een overeenkomst sluit waaruit duidelijk blijkt welke werkzaamheden verricht moeten worden. Spreek een termijn van oplevering af en maak afspraken over de betaling. Maak ook afspraken over garantie.
Leg meerwerk vast
Verder is het verstandig om een offerte pas te tekenen als deze met werkzaamheden 100 procent duidelijk gespecificeerd en compleet is, waaronder bijvoorbeeld de uurprijs voor arbeid. Is er sprake van meerwerk? Leg meerwerk vast en vraag hierbij concreet naar de prijs en leg die ook vast zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Duidelijke afspraken over betalingen
Maak verder duidelijke afspraken over betalingen. Het is gebruikelijk om 10 procent als aanbetaling te voldoen. En check met wie je in zee gaat. Lees reviews van andere klanten.
Blijf in goed contact
Blijf vervolgens in goed contact met je aannemer, doe goed onderzoek op voorhand, en vraag de aannemer gerust om referenties of kijk online.
Dit is een origineel bericht van DAS Rechtsbijstand
Ga naar alle berichten van deze organisatie.