Nieuwverkoop personenauto’s in 2024 op de valreep gestegen

01 JAN 2025 13:31 | BOVAG

Nieuwverkoop personenauto’s in 2024 op de valreep gestegen

Hybride en EV winnen licht terrein

In 2024 zijn er 381.227 nieuwe personenauto’s geregistreerd, een stijging van 3,1 procent vergeleken met vorig jaar (369.631 registraties). Deze stijging is deels te verklaren door een eindsprint in december, waarin er nog 37.087 auto’s op kenteken zijn gezet, 40,3 procent meer dan december 2023 (26.439 registraties). Dat blijkt uit de meest recente cijfers van BOVAG, RAI Vereniging & RDC. 

In 2024 steeg het marktaandeel van auto’s met een (deels) elektrische aandrijflijn iets ten opzichte van auto’s met conventionele brandstofmotoren. Dit was vooralsnog het laatste jaar waarin consumenten een subsidieaanvraag konden indienen voor elektrische auto’s. De marktaandelen per brandstofsoort voor de nieuwverkoop in 2024 zagen er als volgt uit:

  1. Hybride (159.705 registraties, 41,9% marktaandeel) - 37,1% in 2023
  2. Full EV (132.166 registraties, 34,7% marktaandeel) - 30,8% in 2023
  3. Benzine: 83.408 registraties, 21,9% marktaandeel) - 30,4% in 2023
  4. Diesel: 3.763 registraties, 1,0% marktaandeel) - 1,1% in 2023
  5. LPG: 2.185 registraties, 0,6% marktaandeel) - 0,6% in 2023

Verduurzaming wagenpark

Een actueel overzicht van het rijdend wagenpark laat een ander plaatje zien. Daar staat benzine, met 6.975.013 personenauto’s en een marktaandeel van 75,1 procent nog met stip op nummer één. Daarna volgen hybrides (1.021.626, 11 procent), diesels (691.208, 7,4 procent) en EV’s (498.901, 5,4 procent).Nieuwverkoop, en dan met name de zakelijke markt, is de drijvende factor in de verduurzaming van het wagenpark.

Bert de Kroon, voorzitter van BOVAG Autodealers, stelt: “Het is bemoedigend dat elektrische auto’s (EV’s) hun positie in de markt hebben weten te versterken, ondanks aanhoudende onzekerheid. Terwijl Europese CO2-normen onder vuur liggen en Nederland nog steeds een lange termijnvisie voor elektrisch rijden mist, is voor 2025 een consistente koers onmisbaar om groei vast te houden en onze klimaatdoelen binnen bereik te houden.”

Hybride aan kop

Met 159.705 registraties deden hybrides het nog altijd net iets beter dan volledig elektrische varianten. De totale nieuwverkoop van hybrides bestond voor ongeveer een derde uit HEV’s (Hybrid Electric Vehicles), een derde uit PHEV’s (Plug-in Hybrid Electric Vehicles) en een derde uit MEV’s (Mild Electric Vehicles). Deze typen hybrides verschillen sterk in de mate waarin ze elektrisch kunnen rijden en daarmee bijdragen aan emissiereductie.

Huub Dubbelman, voorzitter sectie personenauto’s en lichte bedrijfswagens bij RAI Vereniging: “De hoge registraties maskeren enigszins dat de actuele verkopen van EV’s nog achterblijven bij de klimaatambities. De transitie naar volledig elektrisch rijden blijft daarmee een uitdaging. Nieuwe batterij-elektrische, plug-in en mild hybride aangedreven auto’s leveren uiteindelijk allemaal een bijdrage aan betere luchtkwaliteit en aan het halen van deze doelstellingen. Het is daarom cruciaal dat alle vormen van elektrisch rijden ook in de toekomst aantrekkelijk en betaalbaar blijven voor de consument.”

Top 5 geregistreerde merken (2024)

  1. Kia (34.841 registraties, 9,1% marktaandeel)
  2. Volvo (30.955 registraties, 8,1% marktaandeel)3
  3. Toyota (30.739 registraties, 8,1% marktaandeel)
  4. Tesla (30.006 registraties, 7,9% marktaandeel)
  5. Volkswagen (26.989 registraties, 7,1% marktaandeel)

 Top 5 geregistreerde modellen (2024)

  1. Tesla Model Y (19.058 registraties, 5,0% marktaandeel)
  2. Kia Niro (10.914 registraties, 2,9% marktaandeel)
  3. Volvo EX30 (10.802 registraties, 2,8% marktaandeel)
  4. Tesla model 3 (10.702 registraties, 2,8% marktaandeel)
  5. Kia Picanto (8.370 registraties, 2,2% marktaandeel)

Top 5 geregistreerde EV-modellen (2024)

  1. Tesla Model Y (19.058 registraties, 14,4% marktaandeel)
  2. Volvo EX30 (10.802 registraties, 8,2% marktaandeel)
  3. Tesla Model 3 (10.702 registraties, 8,1% marktaandeel)
  4. Kia Niro (5.402 registraties, 4,1% marktaandeel)
  5. Volvo XC40 (4.873 registraties, 3,7% marktaandeel)

Explosieve groei lichte bedrijfswagens

In 2024 werden er 129.878 lichte bedrijfswagens op kenteken gezet, 87,4 procent meer dan in 2023. Dit is vooral toe te schrijven aan het einde van de bpm-vrijstelling voor bedrijfswagens met een verbrandingsmotor per 1 januari 2025, in combinatie met de invoering van zero-emissiezones in binnensteden. Er was sprake van een overduidelijke eindsprint aan het einde van het jaar: alleen in december zijn er al 32.734 bestelwagens op kenteken gezet, 621,6procent meer dan de 4.536 in december vorig jaar.

Volgens BOVAG wordt in januari duidelijk hoeveel van deze geregistreerde bedrijfswagens daadwerkelijk door ondernemers zijn aangeschaft en de weg op gaan, en welk deel onverkocht te naam is gesteld. Deze voertuigen kunnen de komende maanden nog als nieuw, zonder BPM, worden verkocht. Het hoge aantal registraties in 2024 heeft grote gevolgen voor de verwachtingen in 2025. Beide brancheverenigingen verwachten voor 2025 een flinke dip in het aantal registraties van nieuwe bedrijfswagens.

Meer binnen de rubriek Auto’s en motoren