'Onderwijs moet studenten voorbereiden op een samenleving waarin AI cruciale rol speelt'

• Breda University of Applied Sciences

Ongeveer een derde van de docenten in 55 landen gebruikt Kunstmatige intelligentie (AI) blijkt uit onderzoek. AI krijgt een steeds grotere rol in het onderwijs, en dat roept vragen op over leren, beoordelen en academische integriteit.

Terwijl sommige docenten AI zien als een bedreiging - bijvoorbeeld dat studenten minder zelf nadenken of makkelijker zouden kunnen frauderen - tonen onderwijsinstellingen aan dat het ook kansen biedt. Breda University of Applied Sciences kiest bewust voor het gebruik van AI. In plaats van studenten te ontmoedigen, willen we hen voorbereiden op een wereld waarin AI een vanzelfsprekend onderdeel is.

AI kan studenten ondersteunen bij complexe taken, zoals het brainstormen, schrijven van teksten of het analyseren van data. Het gaat daarbij vooral om kritisch gebruik. Studenten moeten domeinspecifieke kennis hebben om te kunnen beoordelen wat AI produceert. Het is belangrijk dat ze leren niet zomaar antwoorden over te nemen, maar ze te evalueren en toe te passen.

Dit verandert ook de manier van beoordelen. Traditionele scripties en toetsen blijven belangrijk, maar er komt meer aandacht voor praktijkopdrachten en stages. Zo kunnen studenten in gecontroleerde situaties kennis aantonen zonder AI en tegelijkertijd leren hoe ze AI op een verantwoordelijke manier kunnen inzetten voor andere taken.

Ethiek speelt een centrale rol. Studenten moeten bewust keuzes maken over wanneer en hoe ze AI gebruiken. Daarbij gaat het niet alleen om de efficiëntie, maar ook om de mogelijke gevolgen voor privacy, duurzaamheid en eerlijkheid.

Toch blijft de menselijke begeleiding essentieel. Docenten blijven verantwoordelijk voor de leeruitkomsten en het beoordelen van de kwaliteit van het werk.