Tijdens de Week van de Veiligheid (5-11 oktober 2020) vraagt team Woninginbraken van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) speciale aandacht voor malafide slotenmakers. Ze leveren voor veel geld slecht werk en bedreigen mensen. Susanne Schat, adviseur woninginbraken bij het CCV, vindt dat er iets moet gebeuren. Want steeds meer mensen worden slachtoffer van deze praktijken.
Vivian is een van de slachtoffers. Na het boodschappen doen, bleek dat het slot van de keukendeur kapot was. Via internet vond Vivian een slotenmaker. Die belde ze. De jongeman was snel ter plaatse en ging aan de slag. Bij vertrek waren keukendeur en deurpost zwaar beschadigd, kregen Vivian en haar man een belachelijk hoge rekening en werden ze bedreigd. Dagelijkse praktijk volgens Susanne Schat, adviseur woninginbraken van het CCV. Daarom vraagt het team Woningbraken van het CCV tijdens de Week van de Veiligheid (5 t/m 11 oktober) speciale aandacht voor malafide slotenmakers.
Eerste zoekresultaten leiden naar oplichters
“Doorgaans leiden de eerste 3 pagina’s (!) in de zoekresultaten van Google regelrecht naar oplichters,” zegt Schat, “Voor je het weet klik je op een website met foto’s van vriendelijke mensen die binnen 20 minuten ter plaatse zijn. Vervolgens leveren ze prutswerk en presenteren een torenhoge rekening. Tegen die tijd zijn ze niet vriendelijk meer, maar zetten ze mensen onder de druk om te betalen.”
Tijd voor actie
“Aangifte doen bij de politie heeft niet zoveel zin, omdat er bij dergelijke situaties sprake is van het zogeheten ‘civiele recht’. Dat de klant onder bedreiging heeft betaald om maar van de situatie af te zijn, telt niet mee. Immers; de opdracht is gegeven, volbracht (ook al is je halve deur eruit gehakt) en betaald (onder dwang). Er is dus een overeenkomst. Daar kan de politie niets mee.”
Ondanks dat een civiele procedure lastig is, adviseert Schat om die tóch aan te gaan. “Tot op heden zijn de zaken van bij ons bekende slachtoffers altijd ‘geschikt’, zoals dat heet. De gedaagde koopt de zaak af op voorwaarde dat hij stopt met procederen. Acceptabel voor het slachtoffer, maar minder mooi voor Nederland waar dit soort praktijken onvermoeid doorgaan.” Bij rechtsbijstandverzekeringen komen deze zaken vaak niet eens tot een proces. “Er zou eens in kaart gebracht moeten worden hoeveel geld het afkopen van deze zaken hen kost, dan zou vanzelf iemand bedenken dat er echt iets moet gebeuren.”
Slachtoffer
Toch opgelicht? Doe dan altijd melding bij de Fraudehelpdesk en Consuwijzer, adviseert Schat. Deze partijen zijn er voor de consument. “Als meer slachtoffers zich melden, komt er meer aandacht voor de aanpak van het probleem. Geef daarbij aan welke website je hebt geraadpleegd. Al deze websites behoren namelijk tot slechts een of twee grote netwerken. Vermeld ook waar het geld op de pinbon naartoe is weggeschreven." Het is ook mogelijk om een mail te sturen naar info@pkvw.nl. Schat: “Dan brengen wij je in contact met andere gedupeerden en kun je aansluiten bij eventuele lopende civiele zaken.”
Tips om oplichting te voorkomen
Schat geeft onderstaande tips om oplichting door malafide slotenmakers te voorkomen:
Dit is een origineel bericht van Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid
Ga naar alle berichten van deze organisatie.