Ondernemers prijzen ambassadenetwerk vooral om persoonlijke inzet

30 JAN 2019 16:30 | VNO-NCW en MKB-Nederland

Ondernemers die zaken doen in het buitenland en daarbij gebruik maken van het ambassadenetwerk van de Nederlandse overheid beoordelen die hulp met het hoge waarderingscijfers van 9,3. Dat bleek vandaag bij de uitreiking van de Ambassadeprijs 2019 met als grote winnaar het consulaat-generaal in Ho Chi Min als meest genomineerde post. Op de tweede plaats eindigde de post in Riyad. De prijsuitreiking door Steven Lak van evofenedex en Hans de Boer van VNO-NCW had vanmiddag plaats tijdens de Bedrijvendag op de jaarlijkse ambassadeursconferentie.

Persoonlijke inzet en een proactieve aanpak worden door de geraadpleegde bedrijven het meest gewaardeerd. Het algemene waarderingscijfer ligt met een 9,3 nog weer twee tiende hoger dan in 2017. Ondernemers geven aan het ambassadenetwerk met name te gebruiken voor het leggen van lokale contacten, het verkrijgen van marktinformatie, de ondersteuning bij missies en beurzen en netwerkactiviteiten.

De Ambassadeprijs is een initiatief van ondernemersorganisaties evofenedex, VNO-NCW en MKB-Nederland en is in 1983 ingesteld en wordt om de twee jaar uitgereikt. De enquête is ingevuld door bijna 900 ondernemers, die posten in 88 landen hebben genomineerd.

Uit het onderzoek blijkt verder dat 84 procent van de deelnemende ondernemers het afgelopen jaar een beroep heeft gedaan op een ambassade of consulaat. De ondersteuning bestond hoofdzakelijk uit het leggen van contacten met het lokale netwerk (74 procent) en het beantwoorden van specifieke vragen over het land in kwestie. De opvolging bestaat verder vooral uit persoonlijk contact en het doorverwijzen naar relevante instanties voor andere informatie en contacten.

“Uit de enquête blijkt dat mkb-ondernemers de persoonlijke inzet en de proactieve aanpak van de mensen op de ambassades en consulaten erg waarderen. Nu is het zaak dat dit nog beter bekend wordt, zodat we samen met de overheid nog meer Nederlandse kleine en middelgrote ondernemers helpen internationaal te gaan ondernemen om zo verder te kunnen groeien,’ aldus Jacco Vonhof van MKB-Nederland.

Hans de Boer, voorzitter VNO-NCW: “Deze rapportcijfers zijn een uitstekende basis voor de verdere verovering van groeimarkten buiten Europa. Met NLinBusiness, Invest-NL en door de uitbreiding van het economische netwerk met extra mensen en Holland Houses brengen we daar nu alles voor in stelling samen met de Rijksoverheid en partners. Nu moeten we doorpakken, want daar vindt de groei plaats de komende jaren en we moeten daar slimmer op inspelen als Nederland.”

evofenedex toont zich bij monde van voorzitter Steven Lak content met de uitkomsten. ‘’Het postennetwerk doet erg nuttig werk in de handelsbevordering zo blijkt consequent al jaren uit onze onderzoeken. evofenedex pleit daarbij al langer voor uitbreiding en versterking van het postennetwerk en gelukkig investeert het huidige kabinet in uitbreiding van het aantal posten en mensen. Het is nu onze taak om ondernemers nog meer te wijzen op het gebruik van de posten in combinatie met alle andere inzet van publiek private samenwerking zoals in NLinBusiness. Ook bij een goede voorbereiding en nazorg van handelsmissies is nog wel een wereld te winnen.’’ 

Dit is een gezamenlijk persbericht van evofenedex, VNO-NCW en MKB-Nederland. Voor meer informatie zie de verschillende websites. Voor persvragen: Edwin van Scherrenburg, VNO-NCW en MKB-Nederland, 06-30417005, scherrenburg@vnoncw-mkb.nl. Ellen Timmer, evofenedex, 06-24219257, e.timmer@evofenedex.nl

Meer binnen deze rubriek