The Gospel Agency nieuw platform voor Black Music in Nederland

• The Gospel Agency BV

The Gospel Agency nieuw platform voor Black Music in Nederland

AMSTERDAM, 21 juli 2022 – Het nieuwe The Gospel Agency gaat een platform opzetten om black music in Nederland te ondersteunen en te promoten. Het agentschap fungeert in eerste instantie als boekingskantoor voor artiesten, maar gaat ze ook via een eigen universiteit helpen hun roots te ontdekken en zal later dit jaar events gaan organiseren.

Initiatiefnemer is George O. Janssen, die al 35 jaar achter de schermen actief is in de muziekindustrie en onder meer acht jaar met DJ Afrojack de wereld rond toerde. In de Verenigde Staten kwam hij in contact met het National Museum of African American Music (NMAAM) in Nashville, dat het erfgoed van zwarte muziek behoudt, viert en uitdraagt. In de interactieve museumcollectie zijn alle muziekgenres vertegenwoordigd, samen met het verhaal en de geschiedenis erachter. Ook verzorgt het museum onder meer educatieve programma’s op scholen.

Janssen wil met het museum gaan samenwerken en heeft daarvoor een nieuw platform opgezet dat black music in Nederland beter op de kaart wil zetten. ,,Zo’n platform bestaat hier nog niet. Daarom wil ik hier een soort centraal instituut voor opzetten. Ik heb voor de naam gospel gekozen omdat bijna alle muziekstromen uiteindelijk daar uit voortgekomen zijn: pop, blues, rock, soul of R&B. Daarom hebben we het agentschap vernoemd naar de gospel”, legt hij uit.

Via zijn Instagram-kanaal promoot The Gospel Agency al diverse artiesten, dj’s, mc’s, singer-songwriters en dansers. Bijvoorbeeld rapper, talentcoach en auteur Blackrockstar, die zowel optreedt als workshops geeft. Maar ook een witte pop-urban zangeres als Celine Rae. Janssen: ,,Dat geeft de diversiteit en het contrast aan van black music. Het gaat van blues tot gospel of rock. Dat zo’n meisje uit Uden zoals Celine helemaal weg is van black music en dat verwerkt in haar popmuziek, dat is geweldig.”

Janssen voert met diverse platenlabels, managementbureaus en artiesten gesprekken om zich aan te sluiten bij het platform. Dat wordt langzaam opgebouwd. Het agentschap heeft al een eigen locatie in Amsterdam Zuidoost, aan het Bijlmerplein 698, waar het een gebouw van bijna 5000 vierkante meter tot zijn beschikking heeft. Binnen de community wil hij ook een eigen universiteit opzetten, waar artiesten bewust gemaakt worden van hun muzikale roots en waar de geschiedenis van black music wordt gedoceerd. ,,Van daaruit kan creativiteit zich binnen de kweekvijver verder ontwikkelen”, zegt hij. ,,Zo kunnen we black music beter introduceren in Nederland.”

George O Janssen