E-commerce kost Europese supermarkten miljarden winst
16 SEP 2021 09:59 |
Euler Hermes
Supermarkten zagen sinds de uitbraak van corona het online boodschappen doen exploderen. Uitgaande van 2020 is de transitie in Europa met vier tot vijf jaar versneld. De penetratie van e-commerce is tot 11% van de supermarktomzet opgelopen. Maar dat leidt niet tot een hoera-stemming. Uit onderzoek van kredietverzekeraar Euler Hermes blijkt dat online boodschappen de grote Europese supermarktketens miljarden aan winst kunnen kosten.
Volgens Johan Geeroms, Risk director van Euler Hermes Nederland is de omzet van Europese supermarkten in de coronaperiode fors toegenomen (ruim 5% in 2020). “In dezelfde periode schoten ook de online boodschappen als een raket omhoog. Een trend die doorzet. Consumptiegewoonten zijn sinds corona definitief veranderd.” Volgens Geeroms brengt de sterke opkomst van online boodschappendiensten voor de grote supermarkten twee grote uitdagingen met zich mee:
“Verlies marktaandeel”
-1: “De markt wordt opgeschud. De competitie krijgt een ander gezicht. Gemak en service krijgen meer nadruk terwijl nog maar kortgeleden alles was gericht op prijsconcurrentie. Bedrijven die traag of terughoudend zijn om de digitale transitie te omarmen, verliezen marktaandeel. Aan collega-supers, maar ook aan (logistieke) nieuwkomers zoals flitsbezorgers.”
“Hogere kosten”
-2: “De e-commerce in de foodretail ondermijnt de winstgevendheid. De online verkoop van boodschappen draait verlies. Klanten die zelf hun boodschappen uit het schap halen zijn voor de supers veel goedkoper dan bezorging aan huis. Niemand durft de servicekosten volledig op het bordje van de consument te leggen.”
De dubbele bedreiging (verlies marktaandeel en minder winst) zet retailers ertoe aan om hun e-commerce-activiteiten hoger op de strategische agenda te plaatsen, zo stelt Geeroms. “Denk aan partnerships met bezorgdiensten en investeringen in de logistieke infrastructuur en magazijnautomatisering.
Omzet verdubbeld
Als voorbeeld wijst hij naar het Nederlandse Picnic. “Fysieke supermarkten heeft dit webbedrijf niet. Klanten bestellen via een app, Picnic brengt de boodschappen bij je thuis. De producten regelde Picnic voorheen met inkooporganisatie Superunie. Die samenwerking is voorbij. Dat loopt nu via Edeka. Deze Duitse supermarktketen heeft zich bij Picnic ingekocht. De omzet is vorig jaar verdubbeld naar bijna €500 miljoen.”
“Zo snel gaat het”, zegt Geeroms. “Maar alle online-supermarkten lijden verlies. Dat kan niet eeuwig doorgaan. Of de klant moet een hogere vergoeding gaan betalen, of de markt krijgt te maken met een sanering.”
Euler Hermes is wereldleider op het gebied van kredietverzekeringen en erkend specialist op het gebied van garanties, incasso, handelskrediet en politiek risico. Ons uitgebreide informatienetwerk analyseert dagelijkse veranderingen in de solvabiliteit van bedrijven, die 92% van het wereldwijde BBP vertegenwoordigen. We geven bedrijven het vertrouwen om te handelen en betaald te worden. Wij vergoeden jouw bedrijf in het geval van oninbaarheid, maar belangrijker nog, we helpen je in de eerste plaats bij het voorkomen van dubieuze debiteuren. Wanneer we kredietverzekeringen of andere financiële oplossingen aanbieden, is onze prioriteit om jou te beschermen. Maar wanneer het onverwachte zich voordoet, betekent onze AA rating dat we de middelen hebben, ondersteund door Allianz, om een vergoeding te bieden om jouw bedrijf te helpen. Euler Hermes, met hoofdkantoor in Parijs, is aanwezig in meer dan 50 landen met 5.800 werknemers. In 2020 vertegenwoordigden onze verzekerde wereldwijde zakelijke transacties een blootstelling van € 824 miljard.
Euler Hermes, onderdeel van Allianz, heeft een AA rating van Standard & Poor’s.
Meer informatie: www.eulerhermes.nl
Contact
Euler Hermes Nederland
Johan Geeroms
Tel: +31 73 688 96 11 | Mobiel: +31 629725450
Johan.Geeroms@eulerhermes.com
Social
Volg ons op Twitter
Volg ons op Linkedin
Volg ons op YouTube
We predict trade and credit risk today, so companies can have confidence in tomorrow
________________________________________
Cautionary note regarding forward-looking statements: The statements contained herein may include prospects, statements of future expectations and other forward-looking statements that are based on management's current views and assumptions and involve known and unknown risks and uncertainties. Actual results, performance or events may differ materially from those expressed or implied in such forward-looking statements. Such deviations may arise due to, without limitation, (i) changes of the general economic conditions and competitive situation, particularly in the Allianz Group's core business and core markets, (ii) performance of financial markets (particularly market volatility, liquidity and credit events), (iii) frequency and severity of insured loss events, including from natural catastrophes, and the development of loss expenses, (iv) mortality and morbidity levels and trends, (v) persistency levels, (vi) particularly in the banking business, the extent of credit defaults, (vii) interest rate levels, (viii) currency exchange rates including the euro/US-dollar exchange rate, (ix) changes in laws and regulations, including tax regulations, (x) the impact of acquisitions, including related integration issues, and reorganization measures, and (xi) general competitive factors, in each case on a local, regional, national and/or global basis. Many of these factors may be more likely to occur, or more pronounced, as a result of terrorist activities and their consequences.