Het WK Voetbal 2022 ligt al lange tijd onder vuur, vanwege de mensenrechtensituatie in Qatar. Ruim de helft van de Nederlanders staat negatief tegenover Qatar als gastland voor aankomend Wereldkampioenschap voetbal. Twee derde vindt zelfs dat het WK voetbal niet in Qatar gehouden moet worden, vanwege de schending van de mensenrechten in dat land.
Vorige maand liet hoofdsponsor ING weten niet af te reizen naar Qatar en ook geen campagne te zullen voeren rondom het toernooi. Ook de andere sponsoren van Oranje, KPN, Albert Heijn, Bitvavo en de Nederlandse Loterij, gaan niet mee naar Qatar en stellen geen kaarten beschikbaar voor hun personeel. Of zij campagne gaan voeren rondom het toernooi is nog onbekend. Supermarktketen Lidl zet nu als eerste supermarktketen een streep door een grote reclamecampagne rondom het WK. Een slimme zet? Als het aan de Nederlanders ligt wel. Motivaction deed onderzoek naar hun mening.
Een duidelijke meerderheid van de Nederlanders vindt dat Nederlandse bedrijven geen campagne moeten voeren rondom het WK. De reden is de mensenrechtensituatie in Qatar. Zo staat ruim de helft van de Nederlanders positief tegenover het besluit van ING om geen campagne te voeren rondom het WK. En als het aan de Nederlanders ligt, volgen andere bedrijven hun voorbeeld. Dat bedrijven het Nederlands Elftal steunen vinden zij geen probleem, maar sponsoring of campagne voeren vinden zij gezien de mensenrechtensituatie niet gepast. Ruim 40 procent van de Nederlanders geeft zelfs aan dat zij een negatief gevoel krijgen bij Nederlandse bedrijven die het WK voetbal in Qatar sponsoren.
Bedrijven moeten dus hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen volgens de Nederlanders. Maar wat zouden zij doen als hun werkgever hen gratis tickets zou geven voor het WK in Qatar? Zeker gaan, zegt één op de vijf Nederlanders.
Opvallend detail: leeftijd speelt een belangrijke rol in hoe Nederlanders aankijken tegen deze situatie. Hoe ouder, hoe negatiever zij zijn tegenover het WK en de sponsoring rondom het event. Opvallend is dat Generatie Z, de door de media bestempelde woke generation, het minste moeite blijkt te hebben met de mensenrechtensituatie en sponsoring rondom het event.
De discussie over het WK in Qatar is hiermee nog niet ten einde. Motivaction verwacht dat deze in het najaar weer zal oplaaien, met negatieve gevolgen op de voorpret van het toernooi. Voor zowel Nederlanders als adverteerders.
Over het onderzoek
Het onderzoek is op eigen initiatief van Motivaction uitgevoerd om meer inzicht te krijgen in de houding van Nederlanders t.a.v. het WK voetbal 2022 in Qatar. Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt panel van Motivaction met meer dan 75.000 leden. n=1.004 respondenten in de leeftijd van 18 tot 80 jaar hebben de vragenlijst volledig ingevuld. Het onderzoek is representatief gewogen op de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en Mentality. Het veldwerk werd op 12-19 april 2022 uitgevoerd.
Dit is een origineel bericht van Motivaction
Ga naar alle berichten van deze organisatie.